Hur går det och vad händer 2017?

Redan 23 januari liksom. Gymmet har varit proppfullt med folk men det börjar redan mattas av. Gatorna och löparspåren är inte riktigt lika överbefolkade, men ikväll såg jag dock minst 10 pers som var ute och sprang. Så hur går det med mina mål?

Jag satte ju målen på 200 mil, 200 träningspass och så en del tidsmål för ett par distanser för 2017.

200 mil och 200 träningspass innebär i snitt 3,8 mil och 3,8 pass per vecka och så här i början av vecka 4 kan jag redan nu se att jag ligger back. Mest på grund av lite resande och lite ont i knät. Jag har hunnit med 10 pass hittills, och måste då alltså hinna med 7 pass till innan januari är slut. Det blir ungefär ett per dag och det kommer ju inte att hända.

Det har blivit 99 kilometer hittills, vilket ger samma som antalet pass, 70 km kvar i januari. Det hade absolut inte varit speciellt svårt om det inte var för att jag faktiskt fått ont i mitt knä igen efter lördagens lopp.

Löparåret 2017

Planerade starter för året, hittills, är endast Stockholm Marathon (vilket nu är i farozonen på grund av London-resa), Ultravasan och Gotland Ultra Marathon (datum satt: 7 oktober!).

Det som gör att jag inte anmält mig eller planerat för fler större lopp är att knäna som sagt krånglar lite. I december kunde jag knappt springa 5 km, men nu verkar upp till 15 km gå bra, om det inte är för kallt. Fast efter lördagens 8 km-lopp så gör det riktigt ont igen.

Så när knäna börjar kännas bättre så kommer planeringen att klarna ytterligare. Jag har funderat på TEC100, inte springa hela loppet utan att försöka ställa upp som pacer åt Magnus och Mattias. Med i den lösa planeringen finns också att ta sig till Skåne för att springa något längre lopp, samt såklart springa rätt många lokala lopp.

I år kommer det att vara två veckor mellan Lidingöloppet och GUM, vilket öppnar upp för att springa Lidingö igen. Men då bestämmer jag nog mig precis innan. Jag har lite på känn att det var min aggressiva teknik i nedförsbackarna på Lidingö i kombination med GUM helgen efter som ställde till det för mina knän.

Fyr till fyr känns lite jobbigt om knäna fortsätter att krångla, annars ser jag verkligen fram emot den lilla rundan. Fårö runt också såklart.

Jag vill ju komma under 40 minuter på milen, under 3.30 på marathon och kanske under 1.30 på halvmaran. Att jag knäcker sub-40 tror jag inte ska vara några större problem, med tanke på att jag i lördags sprang 8 km på 31 minuter, det vill säga 3.55 min/km. Aldrig varit så snabb i hela mitt liv tror jag.

Nuläge

Jag har varit på gymmet ungefär en gång i veckan och där blir det mest lite mage, rygg och en del axlar. Plus crosstrainer, rodd och ibland löpband. Jag tror det har gett resultat, magmusklerna har blivit mycket starkare, så nu gäller det att rygg och annat hänger med. Ska försöka komma dit två gånger i veckan nu.

Så kroppen, förutom knäna, känns riktigt bra. Mår bättre även om jag vissa dagar (veckor?) äter alldeles för mycket onyttigt.

Nåväl, imorgon blir det supertidigt gym!