Dagbok från Sweden Social Webcamp

SSWC-badgen

Det här inlägget är inte för er som var där, för ni vet ju ungefär hur det var. Problemet för som inte var där är väl att ni är så trötta på rapporterna därifrån att ni inte kommer att läsa det här i alla fall.

Vad är Sweden Social Web Camp? Kolla in sajten.

Peppen

Peppen var rätt stor. Först efter att biljetterna var bokade men framför allt dagarna innan. Man planerade packningen, köpte tält, sovsäckar, liggunderlag och gjorde t-shirts. Jag gjorde spellistor, både för resan och för discot på plats.

Resan dit

I bilen var det Oskar Dahlbom, Linda Ringblom, min Sara och jag. Vi tog färjan mot Oskarshamn strax innan lunch och sedan sträckkörde vi till Järnavik. 200km på cirka 2h15min. Jag vägrade givetvis ge efter för kraven på kiss- och kaffepaus.

När vi kom in i Blekinge började det regna och det var ju det vi var mest rädda för. Regnet. Vi hade en liten förhoppning om att komma till Järnavik och färjan till Tjärö innan bussarna, men tyvärr. Det blev någon timmes väntetid och sedan var det lite kö för att betala tältplats och sedan sätta upp tältet. I regnet.

Torsdag kväll

Men sedan kändes det bättre när det blev välkomsttal i det stora (400 personer!) Veidekke-tältet. Efter talet bjöds det på hamburgare och dricka. Sedan var det full fart på snacket, många satt tyvärr kvar i tältet och pratade istället för att komma till .SE-ladan.

För det var där jag stod. Från cirka 21 till 0130 stod jag där och spelade musik. Var ganska lugnt på dansgolvet, folket (och jag) var trötta efter en resdag och de flesta ville nog inte bränna ut sig för tidigt.

Fredag

Gruppbild SSWC2011 Fullsize

Vaknade alldeles för tidigt, men kom upp och åt frukost, tog en tupplur, duschade och sedan var det lunch.

Efter lunchen körde jag teknikspåret med Andreas Carlssons session om framtidens CMS, som var intressant. Han jobbar med ett CMS som är enklare än WordPress och jag kan helt klart se en målgrupp för det.

Efter det var det WordPress-predikanten Thord Daniel Hedengren tillsammans med @animalinse och Jonas Lejon som pratade just WordPress. Jonas inledde med att ge bra och konkreta råd om hur man snabbar och och säkrar en installation på servernivå. Malin drog lite om vikten av att förenkla och anpassa admin-gränssnittet för sina kunder och sedan blev det mer allmän, men bra, WordPress-diskussion.

Jag hade sedan riktat in mig på Twitter-elitsdebatten, men den var lite trött.

En liten promenad, en öl på en klippa och en massa garv senare så höll jag i en DJ-session. Jag berättade lite om vad man kan göra med CD-spelarna, mixern och DJ-programmet Traktor.

Middag, garv och öl i Oskars rum och sedan party vid ladan följde på det.

Anna som skulle ha spelat sista passet i ladan var trött, så jag rev av cirka en timme halvkommersiell house vid 0130-rycket. Riktigt skoj, men det gav efterverkningar till dagen efter. I säng runt 03.

Lördag

Session i ladan

Klockan 07 vaknade vi av att ett får stod precis utanför tältet och bräkte. Strax efter det kom fantastiska Binero och bjöd på kaffe och croissant!

Efter frukosten ville jag lyssna på Pontus Löfs session om nätaktivism, vilket vi också gjorde. Sedan fick vi höra av Anton Johansson och Björn Fant att det är sjukt lätt att starta e-handel. Tonerkungen nyanserade det hela genom att berätta att det är sjukt svårt att få det lönsamt.

Efter lunchen ville jag sova men Sara drog med mig till Björn Jeffreys långa session i två delar. Den första handlade om hur medieföretagen tjänar pengar nu, och i framtiden, och den andra om e-böcker. Oerhört bra och konkret med siffror och input av NTM’s Anna Lindberg. Glad att jag hängde med. Kommer kanske ett inlägg om enbart detta. Kolla in Emilia Bloms sketchnote från denna session.

Detta innebar att vi missade en av de mest hajpade (i efterhand så klart) sessionerna, nämligen den av Johan Ronnestam. Men han har slängt upp lite slides.

Jag hade sett fram emot Brit Staktons session om det är dags att logga ur, att det är dags för de som kallas sociala medie-experter att stiga tillbaka och låta de som faktiskt använder sociala medier att kliva fram. Vilket jag tycker att hon, och många andra, redan har gjort. Det blev lite rundgång, eller rättare sagt, det kom inte så mycket konkret av det. Men snyggt modererat av Ronnie Ritterland från Sveriges radio. Hon spelade in allt och passade på att göra radioprogram av det.

Nu var det väl ändå dags för en tupplur? 30 minuter blev det, sedan var det räkmacka och våfflor med gotlandsgänget. Jag körde sedan en repris av fredagens DJ-session och då fick det räcka med en dusch och 5 minuters brygghäng innan middagen.

Hysteriskt i det stora tältet med tacktal, allsång och en superbra tal av Kinga Sandén. Lite mer häng i stugen på Oskarsklippan innan jag tvingade ut alla till ladan. Lite sköna samtal tills jag försökte sova runt 02. Idiotiskt. Gick ju ändå inte att sova.

Söndag

Ner med tältet, i med god frukost, på färjan, i bilen, stanna i Kalmar för McD, på gotlandsbåten och sedan hem till en trasig tvättmaskin. Förutom tvättmaskinen hade farmor och mormor gjort ett kanonjobb med att ta hand om Elsa och Love.

Resan blev lyckad, mycket tack vare att vi hade så roligt i vårat gäng.

På Flickr finns det över 1000 bilder från helgen, inklusive mugshots på alla deltagarna.

Jan Viderén, som inte var på plats, har gjort en grymt jobb och samlat hur mycket material som helst från SSWC.

Klicka på respektive bild för bildcred. Bilderna är upplagda med CC-licenser. (Ja, lat, men inlägget blev långt som det är.)

3 comments
  1. […] Dagbok från Sweden Social Web Camp (@lowenhamn) […]

2. […] Henrik Löwenhamn: Dagbok från Sweden Social Web Camp […]

3. […] Förra året var Sara, Oskar, Linda och jag på SSWC på Tjärö i Blekinges skärgård. Det var hur kul som helst. Massor av bra sessions, bra fest och fantastiska människor. Bra roadtrip! […]