Lägg kommunikationen där mottagaren är

7 mars. Dag 7 av blogg 100.

Inspirerad av ett antal artiklar, inlägg och kommentarer i ämnet den senaste veckan, har jag funderat en del på det här med var man ska lägga sitt material.

Att det är vettigt att lägga sitt material så nära mottagaren som möjligt, det är ju inget konstigt. I vissa branscher kanske det ses som lite dumt eller revolutionärt, men det borde det kanske inte vara.

Men hur ska det gå till rent praktiskt?

Och varför?

Som jag var inne på härom dagen, för att spara tid för läsaren. För att göra det enklare för läsaren att inte bara läsa texten, eller se filmen, utan även att interagera. Som att skriva en kommentar eller dela vidare.

Vissa större mediebolag kan ju numera publicera sina artiklar på Facebook (Instant Articles) vilket kortar ner laddtiden något fenomenalt. (Skulle jag vara lite mer konspiratoriskt lagd skulle jag säga att Facebook dessutom sölar ner laddtiderna för andra länkar via sin redirect-grej.)

Det är underbart att klicka på dessa, både på desktop och mobil. Det laddar direkt, det ser snyggt ut och det finns inte 40 000 popups eller blinkande annonser som stör läsandet.

Det sägs ju att det här ska komma för alla publicister så småningom. Det intressanta här är ju att samtliga tidningar (typ) enbart jobbar för att få klick till sina sajter så att de kan kränga annonser på uppblåsta sidvisningssiffror. Blir en utmaning för journalisterna att övertyga annonssäljarna om det fiffiga i att artiklarna börjar läsas mer.

Men just nu?

Anteckningar / Facebook Notes

För oss vanliga dödliga har Facebook något som kallas anteckningar. Lite som Facebooks eget Medium, inne i Facebooks infrastruktur. Snyggt, avskalat, som gjort för långa texter.

Men det är också undangömt. Det är inte så lätt att hitta dit, det är inte så lätt att hantera och jag får känslan att Facebook inte direkt lyfter fram anteckningarna i flödet heller.

Bland mina dryga 1000-talet vänner räknar jag till 9 uppdateringar gjorda med hjälp av Notes sedan årsskiftet. Inte så mycket. Anteckningar går även att lägga till för Facebook-sidor, men det är likadant där. Det känns inte som att de direkt sticker ut i flödet.

Canvas

När jag var ledig på sportlovet fick jag reda på att det finns något för företag på Facebook som kallas Canvas, som egentligen är ett annonsformat för mobilen men som kan användas lite som Instant Articles. Jag har efter lite förvirrat klickande lyckats få igång det på jobbets sida. Fattar fortfarande inte om det är Business Manager eller Power Editor som krävs, eller båda två.

Oklart om de bara syns i mobilflödet. Ska bli kul att testa lite.

Video

När det gäller video är det ingen tvekan om att ett klipp måste laddas upp på Facebook för att få spridning. Youtube-länkar på Facebook syns ju knappt. Men samtidigt finns det ju ingen lång svans alls på Facebook utan där är klippen bara aktuella i en dag eller två så Youtube är fortfarande bra att ha.

För jobbet

Om det blir så att vi på jobbet får tillgång till Instant Articles, då hoppar jag på direkt. Det kommer att ställa lite krav på materialet och jag är inte helt säker på exakt hur jag ska få det att fungera. Men jag ser helt klart fördelar med det.

Sedan är vi ju i den situationen att det är enklast och säkrast ur arkiveringssynpunkt om vi även publicerar det på www.raa.se. Men det är nog inga problem. Skillnaden, speciellt i tanken, här är ju att man inte publicerar på Facebook för att driva trafik till egna sajten (vilket för oss egentligen inte ger så mycket) utan man publicerar för att få det läst.

Anledningen till att blir en del inlägg på vår sida som ser ut som om de är mest till för att driva trafik är att det helt enkelt inte finns några alternativ. Jag funderar på om man ska posta aningens längre inlägg på Facebook, att försöka få med en riktigt tight sammanfattning så att läsaren förstår innebörden utan att behöva klicka på Visa mer eller på länken. Men det är inte optimalt.

Tankeexperiment

Det jag tror att man ska testa, som ett litet experiment, är att behandla Facebook-sidan som den egentliga startsidan. Vi vet redan att ytterst få går in på vår webb för att kolla vilka nyheter som vi postat senaste veckan, utan de som går in på sajten gör det för att komma vidare till annan information eller för att leta upp en av våra söktjänster.

Redan idag postar vi ofta inlägg med länkar som leder till andra myndigheter eller nyhetssajter. Det finns liksom ingen anledning, tvärtom är det bara dumt, att skriva om sådant bara för att tjäna några klick till på vår webb. Klick som i sämsta fall bara blir en siffra i årsstatistiken.

Det är värt ett försök. Jag tror dock att vi ska hålla kvar vid min regel att ingen myndighetsinformation får postas enbart på Facebook. Jag gissar att vi har kvar den regeln ett tag.

Fler alternativ

Jag nämnde Medium i inledningen och det är ju ett fantastiskt bloggverktyg. Lätt att skriva i, snyggt, lätt att läsa och jag får känslan att det är rätt socialt i grunden men att det kan ta lite tid att bygga upp det sociala nätverket. Som med många medier.

Det jag ser fram emot med Medium är att man snart lanserar Bill Simmons nya sajt The Ringer på Medium. Det blir den första stora sajten som baseras på Medium. Bill Simmons är numera på HBO och ligger bland annat bakom den numer insomnade sajten Grantland.com.

Vilka blir först i Sverige med att använda Medium som primär plattform?

Även Google har ett alternativ till Instant Articles, kallar AMP. Det är ett i första hand mobilt verktyg men bygger på samma grej, att det ska vara statiska sidor som distribueras riktigt snabbt.

Undrar om WordPress håller på med något liknande?

Det återstår att se om det här är en trend som kommer att hålla i sig och hur väl dessa verktyg kommer att hålla och om det kommer att vara lätt att byta mellan dom om det skulle behövas.

Just nu känns det som om Facebook är det enda alternativet i Sverige, det är det enda sociala mediet som har tillräckligt stort genomslag och som spänner över olika sorters målgrupper. Så när man vill nå ut vitt och brett, som jag ändå tror att vi ofta vill, så är Facebook det enda rätta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *