Jocke Jardenberg idag på Marknadsföreningen Gotland

Inför en fullsatt vinterträdgård på Clarion Hotel Wisby talade Jocke Jardenberg idag om hur världen håller på att förändras. Han visade både konkreta case och filosofiska tankar och spaningar. Han svarade på frågor, diskuterade med de gotländska företagarna och rätade nog ut en del frågetecken, rädslor och motstånd.

Det jag uppskattade allra mest var Jockes tankar om vad det är som triggar oss. Varför fungerar incheckningar på Foursquare och Facebook, vad är det som gör att man vill följa någons joggingrunda på Runkeeper. Varför postar man en bild på lunchmackan, och framför allt, varför får man respons på en sådan bild?

Det sociala klistret. Att det är samma mekanismer som vi alltid har haft, som alltid har triggat oss. Det är ingen skillnad på att ringa kompisen för att ta en gemensam joggingrunda mot att posta på Facebook att nu börjar jag springa. Det är samma trigger som leder till det.

Det är så självklart när man hör det, och jag försöker alltid påvisa, och övertyga, om att människans beteende inte har ändrats fullständigt sedan Facebooks intåg. Det vore att förminska vårt arv och förstora Facebooks betydelse.

Men Jocke sammanfattar det så bra.

I sann online-anda filmade jag allt (utom sista minuterna av frågor, då började batteriet svika) och sände live på Bambuser. Eftersom jag inte har lyckats köpa en mikrofonadapter så får ni stå ut med det halvtaskiga ljudet.

Det twittrades en hel del under te-drickningen, Mats bestämde till slut att hashtaggen var #tttvisby.

Jocke delar med sig av två presentationer med bäring på dagens tal. Tre tunga trender och Sociala medier och din affär. 

Inte nog med det, Jocke hann dessutom medverka i Radio Gotland idag.

Jocke Jardenberg & Henrik Löwenhamn
Foto: Mats Jansson (stulen från Mats twitter.)