Hemsida och sociala medier för småföretagare #blogg100

När man ska starta ett företag och man sitter där och klurar på marknadsföringen så finns det en hel del att tänka på. Jag tänker inte gå in på grafisk profil, genomtänkt kommunikation i alla led och marknadsaktiviteter. Däremot lite om webben.

Här är mina tips och råd för webbnärvaron för små företag och jag utgår lite från de som har verksamhet på Gotland eftersom det kanske är lite speciellt. Med små företag tänker jag på till exempel butiker, frisörer, konsulter med flera.

1. Webbplats

Jag tycker att man ska ha en webbplats. Det är alltid bra att ha en sida där man samlar lite information och som man sedan kan bygga ut efter behov. En startsida behövs i alla fall och då tycker jag att man ska ha:

  1. Namnet på företaget, stort och tydligt
  2. Vad företaget erbjuder för tjänster eller produkter
  3. Kontaktuppgifter, som adress, mail och telefonnummer
  4. Öppettider

Gömmer man den här informationen så är det lätt hänt att man söker efter andra företag istället.

Se gärna till att skaffa en domän som heter så snarlikt företagsnamnet som möjligt. En .se-domän är alltid att föredra.

Någonstans på webbplatsen är det väldigt trevligt om du berättar vem som ligger bakom företaget. Extra viktigt på Gotland och ett namn och ett ansikte gör att man som presumtiv kund känner sig tryggare.

Se gärna till att telefonnumret är taggat på startsidan så att Google hittar det. Det underlättar när man står där med mobilen och googlar.

2. Facebook-sida

Se till att företaget är representerat på Facebook. Har du en butik eller liknande så ange att du är ett lokalt företag så kan kunderna checka in. Det är ju gratisreklam så det är dumt att missa.

Likadant med Facebook-sidan. Se till att ange vad du heter, vad företaget erbjuder, kontaktuppgifter och öppettider.

Sedan kan man börja ta fram en liten plan på vad man vill göra med sin sida och hur man ska få massor av gillare.

3. Säkra Google-resultatet

Ett sätt att se till att ditt företag presenteras snyggt på en Google-sökning är att fixa så att ditt företag finns på Google+. Skaffa ett Google-konto och skapa en sida, gärna för ett lokalt företag, alternativt leta upp företaget på Google Places och verifiera att företaget är ditt.

4. Innehåll

Börja fylla på webbplatsen med innehåll, posta inläggen och annat på Facebook-sidan och utöka allt eftersom. Jobbar du med något som gör sig bra på bild? Kanske skaffa Instagram? Har du en butik kanske du vill synas på Foursquare?

Starta en blogg på webbplatsen och berätta vad som händer i företaget.

Börja twittra?

Spela in instruktionsvideos på Youtube?

1 comment
  1. […] Webbplats och sociala medier för småföretagare […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *