Facebook för företag – Hur gör man?

Julia Hultgren på Facebook

Det här med att finnas som företag på Facebook känns väl idag som en självklarhet. Finns man inte där så finns man knappt alls.

Eftersom det dessutom är så lätt och inte kostar så mycket mer än tid, så finns det egentligen ingen anledning att inte finnas där. Det skulle väl vara om hela ens målgrupp (inklusive presumtiva kunder) inte alls är representerade där. Men finns den målgruppen idag?

4,6 miljoner svenskar på Facebook. Den grupp som har ökat mest senaste tre månaderna är 45-54 år.

Men trots att Facebook är ganska tydliga i sina villkor om vad man får göra, och inte får göra, så ser jag nästan varje dag att företag gör fel. Det är inte alltid dessa fel ses som fel, varken av de själva eller av kunderna.

Men i många fall så bryter man mot det Terms of Service som man själv godkänner när man skaffar ett konto.

Vad är det för misstag man gör, och vad kan hända om man inte gör rätt?

För det första. Facebook är väldigt tydliga med att profiler är till för privatpersoner. Inte för företag. Man får inte göra fiktiva profiler helt enkelt. Inte ens i undervisningssyfte.

Man får heller inte ha mer än en profil per person. Man får alltså inte skapa en privat profil och en jobb-profil. Att det dessutom inte är speciellt bra från andra perspektiv tar vi en annan gång. (Man kan skapa ett företagskonto för att hantera en Facebook-sida och annonser, men bara en person per konto, och den personen får inte ha ett annat konto.)

You will not provide any false personal information on Facebook, or create an account for anyone other than yourself without permission.

You will not create more than one personal profile.

Som företag ska man skapa en sida. En företagssida. Det finns tyvärr inga andra alternativ. Man kan ha 1000 åsikter om vad man vill, tycker är bättre och så vidare, men vill man använda denna tjänst, som är gratis, så bör man följa Facebooks villkor.

Men vad kan hända? Det enda som händer när det uppdagas att din profil är ett företag, eller att du har två profiler, är att profilen raderas. Ofta helt utan förvarning. Alla dina kontakter du har jobbat upp försvinner i ett trollslag. Du kan dessutom få svårt att registrera en ny profil efter att den har raderats.

Närpolisen på Gotland registrerade först en profil och fick snabbt över 1000 vänner. För dom fyllde det verkligen sitt syfte. De fick en personlig kontakt och man kunde skicka privata meddelanden till dom.

Men de ville inte riskera att allt försvann så de skapade en sida och bad alla ‘gilla’ den istället. Men för att också ha kvar det personliga så valde Tryggve Karlsson att uppmana alla att även bli vän med honom. I mina ögon gjorde de så rätt man bara kan. Han blev Tryggve Polis Karlsson med hela Gotland och han drar sig inte för att vara personlig heller.

Tävlingar på Facebook

Det här är ett minfält. De flesta bryter mot minst en av Facebooks regler när det gäller tävlingar.

Promotions on Facebook must be administered within Apps on Facebook.com, either on a Canvas Page or an app on a Page Tab.

You must not use Facebook features or functionality as a promotion’s registration or entry mechanism. For example, the act of liking a Page or checking in to a Place cannot automatically register or enter a promotion participant.

You must not use Facebook features or functionality, such as the Like button, as a voting mechanism for a promotion.

You must not notify winners through Facebook, such as through Facebook messages, chat, or posts on profiles (timelines) or Pages.

Däremot verkar man kunna kräva att för att få vara med i tävlingen, så måste man gilla en sida, checka in på en sida eller ta del av en applikation.

You must not condition registration or entry upon the user taking any action using any Facebook features or functionality other than liking a Page, checking in to a Place, or connecting to your app. For example, you must not condition registration or entry upon the user liking a Wall post, or commenting or uploading a photo on a Wall.

Det är likadant här, det är lätt att tävlingen raderas. Det kan ju vara lockande att testa, och som bilden ovan visar, Julia Hultgren fick riktigt stor respons på sin tävling. Antalet personer som numer gillar Julia Hultgren på Facebook har ökat med flera 100%.

Helen Alfvegren har skrivit mer om dessa villkor från Facebook.

  • http://www.facebook.com/cathrine.bulow Cathrine Bülow

    Hej!

    Om man nu gjort ovan nämnda misstag och registrerat ett företag som en person kan man då omvandla den sidan till en företagssida istället så att vännerna omvandlas till likes istället sas eller måste man skapa en helt ny sida och tappa de vänner man redan har?

    MVH Cathrine

  • http://www.lowenhamn.se Henrik Löwenhamn

    Hej!

    Facebook har lagt in bra instruktioner faktiskt.

    https://www.facebook.com/help/175644189234902/

    Jag ska uppdatera inlägget med länken också.

    /Henrik