Arbetsverktyg #blogg100

Idag har jag varit i Stockholm och träffat en rekryterare för ett jobb jag har sökt. När vi gick igenom profilen de var ute efter så handlade det bland annat om vissa mjukvaror. Adobe-paketet har jag ju jobbat med sedan typ 1994 så det kan jag ju extremt bra.

När frågan kom till Microsoft Office så sa jag att det är förmodligen den mjukvara jag är allra sämst på. Men att jag givetvis har skrivit ett otal rapporter, kommunikationsplaner och liknande i Word. Gjort budgetar, Gantt-scheman och annat i Excel.

– Men PowerPoint då, det lär du ju vara bra på?

Ja, det borde jag ju, med tanke på att jag de senaste åren hållit en hel del föreläsningar och utbildningar. Men jag var tvungen att vara ärlig, jag försöker vara det på sådana här intervjuer.

– Jag hatar PowerPoint!

Jag satt en sen kväll och försökte göra en presentation i PowerPoint. Det skulle läggas in en film och det skulle snyggas till. Efter två timmar gav jag upp med att få in filmklippet eftersom det var omöjligt att ta reda på vilket filformat filmen skulle ha, och hur jag skulle kunna konvertera den. I Keynote på mac var det bara att dra in filmklippet så funkade det.

Windos

Faktum är, att första gången jag var tvungen att jobba med Windows i mitt liv, var på Gotlandsmedia (av alla ställen). Det var dock bara tre månader och 95% av tiden jobbade jag i Adobe-programmen. På turistföreningen fanns en mac, så efter ett tag använde jag nästan enbart den eftersom man ändå var tvungen att använda Citrix för att komma åt server och annat.

Men på Riksantikvarieämbetet var det klippt. Där var det gamla Dell-tegelstenar med Windows XP som gällde. Gamla versioner av Office-paketet.

Ett tag lånade jag en Macbook Air, men det var en kort tid.

Att en enskild medarbetare skulle få använda mac var otänkbart. Det går liksom inte. Systemen och IT-supporten var helt inneslutna i Novell, Groupwise och Windows.

Inte bara Riksantikvarieämbetet

Nedanstående gäller såklart inte bara Riksantikvarieämbetet och det gäller verkligen inte bara myndigheter. Det finns gott om privata företag som resonerar likadant.

Men varför är det så? Det finns inte en hantverkare i Sverige som skulle gå med på att ta de gamla slitna verktyg som arbetsgivaren förser honom/henne med. Det finns inte många kockar som skulle gå med på att använda restaurangens slöa gamla knivar.

Men en webbkommunikatör, med datorn som enda verktyg (ja, telefonen också, men där gäller samma sak), ska nöja sig med det som ges.

– Men det är så dyrt med mac, vi har inte råd.

Det brukar vara svaret man får. En Dell-burk kostar förmodligen minst 6000kr + licenspengar för Windows.

En Macbook Air, 13″, kostar typ 11000kr med lite extra minne. En skillnad på 5000kr. För en dator som används i typ tre år. Mindre än 2000kr per år alltså.

Vad kostar det i tid att låta en medarbetare använda ett verktyg som inte är anpassat för jobbet? Ett långsamt förlegat verktyg där varje extra mjukvara måste installeras av personal från IT?

Vad kostar det att en medarbetare ständigt är trött och förbannad på sin dator för att den inte gör som man vill? Att medarbetare får lägga energi på att få verktyget att fungera istället för att lägga energin på jobbet.

Jag lovar att det kostar mer än 2000kr per år.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *