Håll koll på vad som sägs om företaget

Ash Camembert (BC) with Date Bread

Oj. Idag har jag varit med om två händelser som visar att vissa företag håller koll på vad som sägs om dem på nätet.

Det första var det lokala elbolaget. Jag skrev igår i länktipsen att det vore coolt att kunna få tillgång till elmätaren online, i realtid. Idag kom det ett mail från deras marknadsansvarige att det dröjer innan det fungerar men att det finns en produkt man kan köpa idag och mäta på liknande sätt. Klockrent!

Jag tar iofs lite credd för det, jag tipsade henne om att man borde göra på det här sättet när vi träffades på Företagardagen förra året.

Det andra var mer oväntat. På Twitter igår öste jag galla över Bredbandsbolaget och deras sätt att inte premiera befintliga kunder (bland annat). Idag blev jag uppringd (smart!) av en tjej som var någon sorts kundombud. Jag fick berätta i lugn och ro vad jag tyckte var ruttet, hon lyssnade, svarade på det hon kunde och sade att hon skulle framföra kritiken. Dessutom skickar hon en liten muta som tack för lång och trogen tjänst och för att jag gav feedback.

Visst, det förändrar inte vad jag tycker om deras sätt, men det har i alla fall fått mig att stanna ett litet tag till som kund.

Just det här med att ringa upp är smart. Många tappar lite av den ilska man har när man helt plötsligt måste prata med det berörda företaget. Jag har tipsat om det, att ett telefonsamtal kan göra stor skillnad, vid flera föredrag och utbildningar.

Foto från Flickr, fotograf Sifu Renka.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *