Att göra det enkelt för kunden

Lunchbox Laboratory
Foto: BrotherMagneto (CC-BY)

Jag tycker det är roligt att analysera vad som gör att en kund fattar ett köpbeslut och framför allt vad säljaren gör för att underlätta det beslutet.

Här på jobbet har vi ett väldigt intressant case. Nämligen vår lunchleverantör.

De tar emot beställningen och kör sedan ut maten lagom till lunch. Det är väldigt billigt, 39kr, och det smakar väl ungefär därefter. Absolut inget fel på maten men det blir så klart inte roligare för de pengarna.

De säljer hundratals lunchlådor från sin lokal med det på vintertid lite halvdåliga läget nere i hamnen. Så köpviljan finns absolut där, det är en stadig ström där varje dag.

Men för att köpa lunch här på jobbet så måste man över ett par trösklar och det är lite intressant.

Tröskel 1

Det är nämligen så att man först måste ta sig ner till lunchrummet på andra våningen i en annan del av huset för att beställa. De flesta har en bit att gå dit. Beställningen måste göras innan klockan 10.00 varje dag.

Det är det första hindret, att behöva gå ner innan 10 för att beställa.

Tröskel 2

Men sedan kommer det ett hinder till, och det är här någon har tänkt fel. Det är konstruerat så att den som skriver upp sig först på listan blir ansvarig för att maten beställes och för att pengarna i lådan stämmer.

Tänk på den ett tag.

Ingen vill ju göra det jobbet, för det innebär att den som har gått ner först måste gå tillbaka igen. Plus ansvara för att det finns pengar. Vilket gör att alla drar sig för att skriva upp sig först och kanske hellre väljer att gå ut för att äta.

Enklaste metoden hade så klart varit att man beställde på restaurangens hemsida och att det drogs på lönen, alternativt att man beställer på intranätet och sedan skickar receptionen/växeln in beställningen och det antingen drogs på lönen eller att man betalade till växeln.

Eller om listan låg i receptionen. Då hade man ju kunnat beställa när man kom på morgonen. Jag är rätt säker på att många fler skulle välja den här maten då.

Slutsats

När produkten inte är en toppprodukt, något man vill jobba för att kunna köpa, blir varje litet motstånd viktigt. Visst, billigt med 39kr men inte om man måste beställa, räkna pengar och lägga minst en kvart på att få sin mat.

Gissa varför Max och McDonalds har drive-thru-kassor. Minsta möjliga motstånd.

4 svar på “Att göra det enkelt för kunden”

  1. Jag skulle älska en matlådetjänst. Priset är helt rätt. Däremot så verkar det korkat utfört, som du så väl beskrivit.

    Det hade t.o.m. räckt att den som först skriver upp sig på listan, och kollar att pengarna i lådan stämmer, fått sin mat gratis den dagen… som tack för besväret.

  2. Men jag bara måste fråga. Är organisationen kring listan verkligen något som lunchleverantören hittat på eller något arbetsplatsen kommit fram till själv? I vilket fall så borde det väl vara tämligen enkelt att hitta en lösning som fungerar för de flesta för jag gissar att lunchstället inte bryr sig om var listan ligger hos er eller vem som ringer in beställningen.

  3. Lite tillägg: Från början hade vi listan i biblioteket och den som skrev upp sig sist skulle beställa. Då hände det ganska ofta att ingen mat blev beställd eftersom det är väldigt svårt att veta om någon skrivit upp sig senare. Därav omaket med att den första på listan ska beställa (man vet ju alltid om man är först!).
    Ang. växeln så har deras chef sagt att det inte ingår i växelpersonalens uppgifter att beställa mat!
    Oftast har ingen ”vågat” skriva upp sig förrän 9:55 för att slippa beställa, så två svängar till lunchrummet behöver man inte gå.
    Men jag håller med om att det kunde vara betydligt smidigare, t.ex. via hemsidan.

  4. Se där, vad bra med lite bakgrundsinfo.
    Ja, den sista på listan kan vara svårt.

    Den springande punkten är nog att det borde ligga i restaurangens intresse att lösa det på ett smidigt sätt. Men å andra sidan kanske de inte ens vet om problemet.

    Tack för svar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *