Mål och andra planer för 2017

Jag är en sån där som tror på nyårslöften.

2016 var kanske ett av de sämsta åren på väldigt länge, i alla fall för mig personligen.

Första fem månaderna var jag trött och allmänt nere och orkade inte med speciellt mycket. Juni-juli var likadant med några få undantag.

Sista halvåret var väldigt hetsigt och smått kaotiskt. 33 resdagar fördelat på 11 resor från slutet av augusti till mitten av december med många förkylningar och dessutom knäont.

Men nu får det bli nya friska tag för 2017. Det ska bli ett bra år. Det har jag bestämt. 2014 testade jag att göra 100 grejer på 10 olika saker.

I år får temat bli 200.

Löpningen

Löpningen hjälpte mig hålla näsan över vattenytan under 2016. Jag sprang både snabbare och längre än jag någonsin gjort. Målet för 2016 var 1200 km och att putsa rekordet på halvmaran och milen. Det blev 1600 km till slut, jag sprang 1 minut snabbare på milen men det blev ingen halvmara alls. Det blev däremot ett marathon och ett ultramarathon och ett Lidingölopp.

Så. 2017.

2014 sprang jag 500 km, 2015 1000 km och 2016 1600 km.

Så inte så svårt att gissa på målet för 2017. 200 mil. (Snitt på 38 km per vecka.)

Jag vill också fortsätta pressa min tid på milen och om formen och träningen går bra så ska jag göra en attack på sub-40 på milen. Stockholm marathon ska gå på under 3.30, Gotland Ultra Marathon på under 5 timmar. Plus genomföra Fyr till fyr och Ultravasan.

Mer träning. 200 träningspass ska jag klara av under året. Då räknas löpning, gym och eventuella andra sporter. Inte promenader eller 7-15 minuters hemma-träning. På tal om det. Jag ska verkligen försöka få in en sån rutin att göra kortare pass hemma varje dag.

Mat och dryck och hälsa

Från augusti till november 2016 åt jag nyttigare och mindre och droppade 6-7 kg i trivselvikt. Jag ska gå tillbaka till de rutinerna och äta betydligt mer vegetariskt och mer nyttigt. Viktminskningen ska avta och jag tror att någonstans runt 72 kg är bra för mig. Har jag tur kanske jag lägger på mig lite muskler också. Jag inledde viktminskningen med att logga maten i Lifesum. Kanske börjar med det igen.

Det här med sömnen lyckades jag styra till rätt bra efter sommaren men med förkylningar och resor under hösten gick det åt pipan. Det blir en ond spiral det där. Så ett nyårslöfte är att sova bättre och att fortsätta logga sovandet.

Jag har under hösten ätit lunch på McDonalds minst en gång i veckan. Två stycken SuperCheeze och en mineralvatten. Nu får det vara stopp på det ett tag. Matlåda är nog bättre.

Ska nog dessutom ge fan i automatkaffet på jobbet. Det är vidrigt. Kan inte vara bra för magen.

Hus och prylar

Jag har under 2016 försummat både hus och trädgård och det behövs mycket kärlek där. Jag har testat Crop 100, att göra mig av med hundra saker under ett år, men har aldrig kommit någon vart med det egentligen.

I år finns det inget val. Det är Crop 200 som gäller. Jag har för mycket prylar. Av alla slag. Det ska bli en hårdrensning och det ska säljas av massor av saker, det ska skänkas bort och det ska slängas. 200 saker lär inte vara svårt att göra sig av med. Jag tänker nog räkna in fixade, lagade och renoverade saker i det här också.

Jag ska dessutom ge fan i att köpa en massa saker jag inte behöver.

Musik, film, foto, böcker

Jag ska börja fotografera och filma mer. 200 minuter film och 200 bra foton ska laddas upp.

Musiken ska tillbaka i livet. Ska vi säga att när året är slut så finns en Spotify-lista på 200 riktigt bra låtar? Jag är lite sugen på att se till att lyssna på 200 olika album under 2016 också. Inte bara nya alltså, men att lyssna på album, Spotify eller vinyl, från början till slut. Dags att påbörja listan som samlar alla album kanske.

Jag ska börja läsa böcker igen. Inte bara löparböcker. Dock inte 200 böcker, men kanske 20 böcker i alla fall?

Jag ska anstränga mig lite för att kolla på film, och kanske lite bättre filmer än vanligt.

Övrigt

Något annat jag borde jobba på under 2017?
Viktigaste för mig är träningen och att få ordning hemma. Rensa upp allt som samlats på hög sedan vi flyttade in i huset. Och att fortsätta springa 40-50 km i veckan, samt fortsätta med gym. Samt äta och sova bättre.

Kanske ska lära mig lite nya saker också? Om energin räcker till.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *