En weekend i London

DCIM104GOPRO

För att fira att Sara och jag till slut uppnådde den fina åldern 40, så åkte vi till London. En lite längre weekend, utan barn, och egentligen utan andra planer än att shoppa, äta hamburgare och dricka öl.

Så här kommer en snabb reseberättelse som samtidigt kan fungera som en liten guide.

Torsdag

Vi landade på torsdag kväll och efter en väldigt snabb och smidig färd med tåg från Gatwick till London Bridge och tunnelbana till Old Street så klev vi in på Hoxton Hotel där vi skulle bo. Eftersom klockan var närmare 2100 och baren och restaurangen var proppfull så fick man direkt en Lydmar-känsla. Eller, så här är ju de flesta nya hotellen i Stockholm också.

hoxtonhotel

Rummet var litet men väldigt snyggt och det fanns en hel del praktiska detaljer så storleken var inget större problem. Bra service.

Vi gick ner i restaurangen och käkade och trots att jag ätit så många usla hotellburgare på sistone så tog jag en burgare med bacon och blåmögelost. Den visade sig vara riktigt god. Trista pommes frites.

Roligast var att jag ganska snabbt kläckte ur mig att stället var väldigt mycket Stureplan. Det visade sig att tjejerna vid bordet bredvid var från Sverige, och såg, enligt mig, ut att hänga en del på Stureplan. Mycket skoj.

Fredag

Breakfast Club, Shoreditch IMG_2487

Många av tipsen vi fått av bekanta inför resan, framför allt i Shoreditch, handlade om frukost. Det ingick inte frukost på hotellet i den deal vi hade, men man fick en liten frukostpåse som hängde på dörren på morgonen, med banan, yoghurt och apelsinjuice. Att jag avskyr banan och inte tål yoghurt var ju inte hotellets fel.

Frukosten intogs på Breakfast Club ett par kvarter bort. Det var skoj. Allt var 80-talsinspirerat, inredningen, kläderna och musiken, medan maten var allt från vanlig frukost, till engelsk frukost till mer brunchaktigt. Sara tog lite gröt medan jag tog Boston Beans. Bönor, stekt ägg och toast. Fantastiskt. Det enda negativa var, och det kan vara den tidigare nämnda åldern, ljudnivån. Hög musik, skrikande barn och allmänt skrammel. Tänkte i mitt stilla sinne att man inte vill vara alltför bakis om man ska äta där.

Det var lite småtråkigt väder så vi tänkte shopping i city, så bussen togs till Oxford Circus. Vi hade ett par mål, där Nike Town och basketskoavdelningen var ett mål. Hittade skorna jag var ute efter och lade undan dom till senare.

Vi traskade runt lite, var på Apple Store, Phonica Records och Sister Ray. Vi hann även med Hamleys, en gigantisk och stökig leksaksaffär. Dyrt var det. Men gott om leksaker för alla fanns det. Handlande ingenting, utan satte istället av mot Forbidden Planet.

Forbidden Planet finns det scifi-prylar och liknande. Doctor Who, Game of Thrones, Star Wars, Marvel, DC Comics och allt det där spelrelaterade. Här blev det en vinyldocka från Game of Thrones och lite småfigurer från Doctor Who. Tanken var nämligen att vi skulle åka till The Who Shop senare, men det låg alldeles för långt bort.

craftbeerco-islington

Efter ett snabbt besök på Kings Cross för att fotografera Platform 9 3/4 och handla lite i Harry Potter-butiken så åkte vi till Craft Beer Co i Islington. Hann med två riktigt fina handpumpade Real Ales där. Extra skoj att de hade stora delar av Omnipollos utbud.

Sedan träffade vi upp några gamla kompisar som jag inte träffat på typ 10 år, på en pub i Shoreditch. Riktigt trevligt att träffa dom igen. Middag? En macka från snabbköpet mittemot hotellet.

Lördag

eggbenedict-ozonecoffee-ozoneozonecoffeeroasters

Oskar på Kränku hade tipsat om kaffestället Ozone Coffee Roasters som något kvarter bakom hotellet. Massor av gott kaffe och skön frukostmeny. Egg Benedicte blev det, både lördag och söndag. Rekommenderas!

Jag har inte kollat in så mycket sevärdheter de gånger jag har varit i London, så i det ljuvliga vädret passade vi på att promenera ner mot London Bridge för att sedan gå över Tower Bridge och se lite av Tower of London. Bussen tillbaka till Shoreditch för lite fika och gluttande i klädaffärerna. Nästa mål var Rough Trade, den grymma skivaffären. Det visade sig att på helgerna så är området däromkring värsta festivalen, med food trucks och utförsäljningar. Jag shoppade två pinfärska 12″ med Falty DL och Daniel Avery, och köpte två äldre album som jag letat efter.

DCIM104GOPRO

Sedan tog vi en grym brisket-macka i en av matvagnarna utanför. Att det kan vara så gott där, medans vi i Sverige har pastavagnar och Sibylla-burgare.

Vi hade tänkte äta mer på något som hette Urban Food Fest, men det gick inte. Så fantastiskt mycket folk. Inriktningen verkade annars vara mycket japanskt och koreanskt, så det hade säkert varit väldigt gott.

I en korsning nere i kvarteren runt Shoreditch High Street hade de slagit upp en popup mall. Det vill säga en massa småbutiker inhysta i containers. Att UrbanEars, Hasbeens och Fjällräven fanns på plats signalerade väl vilken målgrupp man var ute efter. Mycket yta, mindre utbud och innehåll kan man sammanfatta det som.

Istället blev det middag på BrewDog Bar. Texas Joe håller till där och det ryktades om att det var bästa BBQ-maten i London. Hoppas inte det. Det var väldigt gott men fläskköttet var väl torrt. Brisketen var rätt bra, ribsen var grymma. Men alldeles för lite tillbehör. Bra öl dock!

Söndag

Som sagt, återigen frukost på Ozone Coffee Roasters.

Vi hoppade på bussen ner mot Waterloo Station för att se London Eye och knalla över bron mot The Palace Of Westminster. På bussen lyckades vi såklart träffa Raggy, en av polarna från fredagens pubkväll. Liten stad.

honestburger

Jag hade ju ett par skor att hämta på Nike Town, och vi passade på att handla lite kläder på GAP och Uniqlo till mig och barnen. Sara hade fått tips om att Jamies Italian var bra, men vi lockades inte av det så vi satte oss på Honest Burger istället. Bra drag. En hamburgare (och bröd) i klass med Flippin Burger. Rekommenderas varmt!

Vi avslutade med en öl och ett glas vin på Princess of Shoreditch eftersom vi var rätt matta och skulle åka hyfsat tidigt på måndag morgon.

Vad hann vi inte med?

Jag hade hoppats på att komma i närheten av Earls Court, för att ta kort på den Tardis som står där. Eller att vi kommit till Doctor Who-affären. Men vi tyckte inte det var värt att åka så långt med tunnelbanan för en enstaka grej.

Det fanns givetvis en hel del bra DJs som spelade, framför allt i närheten av hotellet, men vi orkade helt enkelt inte. Vi var nära att ta tåget till Southhampton på söndagen för att hänga med på ett boatparty där John Digweed skulle spela. Men vi prioriterade den sista shoppingen istället. Jag tror vi valde rätt.

Jag hade hoppats på att hinna besöka en öl-butik, men det fanns gott om öl på pubarna. En burgare per dag hade jag också hoppats på, men det blev bara två burgare.

Fler bilder finns på Flickr, samtliga är Foto: Henrik Löwenhamn (CC BY-NC-SA)

beirut-street-foodDCIM104GOPRO DCIM104GOPRO DCIM104GOPRO DCIM104GOPRO  DCIM104GOPRO  DCIM104GOPRO DCIM104GOPRO DCIM104GOPRO

1 comment
  1. […] landade på torsdagkvällen och hade sedan en riktigt bra vistelse till vi åkte hem på måndagen. Allt finns att läsa om här på bloggen. Här finns alla bilderna från […]