Lätt att annonsera?

Inlägg nummer tre i min serie (blev det visst) som handlar om att göra det så lätt som möjligt för kunden att ta ett beslut att köpa en produkt eller tjänst.

Jag upptäckte att Gotlandsmedia har ändrat sina annonsrutiner igen. Jag tyckte det var lite småjobbigt redan när de började begära in materialet redan två dagar innan publicering.

Nu vill de ha annonsmaterialet tre dagar innan publicering. Visst, det ska inte vara några problem, men då kan man inte på tisdagen komma på att man vill ha en annons på fredagen. Till exempel.

Som grädde på moset för de som inte går till en reklambyrå eller liknande för att göra annonserna, så sitter nu samtliga (utom en?) annonsproducenter i Norrköping. Utan lokalkännedom eller möjlighet att träffas öga mot öga.

Ingen stor grej, men ytterligare ett litet hinder.

För det tredje, och det är ganska nytt tror jag, så lägger de på 20% på priset för platsannonser. Man får alltså betala mer för samma storlek och placering jämfört med exempelvis nöjesannonser.

Behöver jag säga att platsannonserna utgör en stor del av annonseringen i GA och GT?

Intressant att man på en vikande annonsmarknad gör det svårare och svårare för kunderna att köpa annonser. Kan det ha med presstödet och en fullbokad sommartidning (Just Nu) att göra?

Annonskostnader

Upplysningsvis kostar en helsida, utan rabatt, 34 000kr + moms. Total upplaga cirka 25 000 ex. Hållbarhet, en dag.

I Gotlandsmedias gratistidning Just Nu, som varje vecka under sommaren delas ut i 44 000 ex, kostar en helsida 19 000kr + moms.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *