Gotlandstrafiken 2017 #blogg100

Gotlandstrafiken, den trafik som ska ta oss gotlänningar fram och tillbaka mellan fastlandet och Gotland, är ett hett ämne just nu. Inte så konstigt.

Vilken dag som helst nu kommer Trafikverket ut med underlaget till den upphandling som ska avgöra vem som ska få sköta färjetrafiken från 2017. Ett första förslag på upplägg kom från Trafikverket i början på året och de begärde in yttrande från bland andra Region Gotland.

Eftersom jag jobbade med projektet Rättvis Gotlandstrafik under februari så har jag avhållit mig från att vädra mina åsikter om detta.  Men nu vill jag skriva av mig lite, men ha då i åtanke att jag jobbat med detta på uppdrag av Region Gotland, men dessa åsikter är såklart mina egna.

Trafikverkets förslag

Det har redan skrivits miljontals tecken om trafiken och Trafikverkets förslag. I korthet gick det ut på att köra med tre färjor, varav två går med mötande trafik till Nynäshamn och den tredje går till Oskarshamn. De föreslog även sänkt hastighet till 18-24 knop, mot dagens 28 knop. Det har även sagts av infrastrukturministern att en viktig parameter i utformandet av upphandlingsunderlaget är att skriva det så att det kommer in flera anbud.

De skickade även med ett förslag på en tidtabell, men den kan vi lämna. Den var ogenomtänkt och det är dessutom operatören som bestämmer tidtabellen.

Men de gör två grava fel enligt mig, fel de fortfarande kan rätta till. Det ena är att fokusera på att få in flera anbud. Fokus ska givetvis ligga på att få så bra trafik som möjligt, med hög tillgänglighet, även på sikt, och om möjligt till ett bra pris. Ska Gotland hänga med i utvecklingen och inte börja backa kraftigt så krävs det möjligheter för gods att fraktas dagligen och känslan av att det finns bra kommunikationer till och från ön måste upprätthållas.

Det är dessutom inget som säger att ett annat rederi än nuvarande skulle göra det bättre. Tvärtom. Styr med hårt ställda krav och skriv gärna in krav på mer öppenhet och redovisning av var pengarna tar vägen. Får man 400 miljoner av statens, våra, pengar, vill vi ha lite insyn också. De får gärna göra vinst, men vi vill veta hur.

Det andra felet är att fokusera på hastigheten. De utgår från att sänkt hastighet är lika med sänkt bränsleåtgång. Det är sant och det är bra. Men då utgår man från dagens färjor, som har ett par år på nacken. Det görs tekniska framsteg hela tiden och istället för att sätta hastighetsgräns borde de givetvis sätta en utsläppsgräns. Inte per tur utan som ett snitt över året.

Förslag

Så mitt förslag är att man säkrar tillgängligheten och att man gör det på lång sikt. Sätt miljömål med båtarna för att tvinga fram miljövänligare lösningar. Skulle det vara det viktigaste kravet för trafiken så löser rederierna det.

Variabel hastighet är nog ett måste. De flesta dagarna kan jag ta en halvtimme längre båtfärd. Speciellt om den tiden kan tjänas in på lite effektivare lastning och lossning. En båtbuss som kommer fram närmare avgång istället för att jag ska behöva vänta en timme i terminalen skulle göra det värt att vara på båten 30 minuter till. Att behöva stå i kö i 20 minuter för att komma av känns också väldigt onödigt.

Vissa turer kan gå fortare, de turer som har hög beläggning. Fredag och söndagar till exempel, och många av turerna sommartid.

Vi får anpassa oss. Det skulle dessutom vara en enorm fjäder i hatten för Gotland om vi drog vårt strå till miljöstacken med gotlandstrafiken. Något för övriga landet och framför allt Stockholm med sin biltrafik att ta efter.

 

 

 

Ett svar på “Gotlandstrafiken 2017 #blogg100”

  1. En båt som framförs långsamt i dålig sjö kan vara jobbigare än en båt som har en högre hastighet. Det låter som att de vill införa 30-gräns på sjön för att det kanske kan komma i roddbåt och då måste båten hinna bromsa :)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *