Gotländska idrottsevenemang och Facebook?

DSC_0203
Foto: Marie Andersson (CC BY-NC-SA)

I tisdags var jag på Suderbys herrgård för att prata om hur de som arrangerar idrottsevenemang under samarbetet Idrottens ö kan använda sociala medier i sin marknadsföring.

Lite kort om tid gjorde att det blev rätt grundläggande men jag tänkte fortsätta här. På plats så berättade jag snabbt om lite statistik hämtat från Svenskarna och internet 2011 och fortsatte med att trycka på att hemsidan fortfarande måste vara navet. Huvudkanalen.

Hemsidan

Hemsidan ska vara uppdaterad med aktuell och relevant information. Här ska finnas de datum som kan vara intressanta. Som sista anmälningsdag, datum när det kommer mer information och så vidare.

Här ska det finnas kontaktuppgifter och länkar till bokning av resor och boende.

Här bör det finnas all info om tidigare evenemang med resultat, bilder och kanske till och med filmer.

Är verktyget för krångligt för alla att uppdatera, byt verktyg. Om ingen uppdaterar sidan kommer ingen att använda den.

Det gäller även att besökarna hittar den och att de hittar den viktigaste informationen på ett enkelt sätt. Inte för många klick.

Facebook

Starta en sida. Lägg upp all information om datum, plats och länkar till anmälnings- och bokningssidor.

Lägg upp bilder, länka till artiklar, blogginlägg och annat relevant. Fråga efter feedback, önskemål och andra synpunkter.

Under evenemanget ska det läggas upp bilder, resultat och viktig information om programändringar med mera.

Var inte rädd för att använda ett privat konto för att få hjälp med spridningen. Använd de nätverk ni har sedan tidigare.

Youtube

Det behöver inte vara så proffsigt. En bättre smartphone duger utmärkt till enklare filmer. Gör segerintervjuer. Filma med en systemkamera, klipp ihop och lägg på musik. Det finns massor av musik på nätet som är fri att använda.

Det knepigaste är ljudet. Men det finns gott om billiga lösningar för att förbättra ljudet både för telefonen och systemkameran.

Kolla dessutom upp Bambuser. En svensk gratistjänst som gör det busenkelt att sända live på nätet med hjälp av webbkamera eller mobiltelefon.

Flickr

Flickr är en väldigt bra bildtjänst jag skrivit om tidigare. Fördelen är att det är lätt att hitta bilderna man laddar upp så länge man döper bilderna korrekt. Det är också väldigt lätt att ange typ av licens så att det blir tydligt hur man får använda bilderna. Andra klubbar, tidningar, researrangören med flera kan lätt hitta bilder att använda och måste inte ringa och fråga om de får använda bilderna.

Det finns ju även en stor chans att andra redan har lagt upp bilder från evenemangen på Flickr, med en generös licens.

Läs mer om Creative Commons.

Bilden ovan är ett perfekt exempel på vad som finns på Flickr.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *