Ärliga annonser?

Ärliga annonser i DN

Nu har DN hakat på den gamla gratistidningstrenden, den med att sätta in annonser i flödet som ser ut som redaktionellt material. Ska leta efter blogginlägget i ämnet jag läste härom veckan.

Jag har för mig att marknadsföringslagen säger att det ska klart och tydligt framgå att det är en annons. Det räcker alltså inte att bara sätta en liten annonsmärkning i hörnet.

Erbjuda en bra produkt eller tysta alla klagomål? Rejta.se vs. Reco.se

På reco.se-bloggen skriver de just nu att ett företag som heter Svensk Affärsförmedling först har hotat reco.se och sedan försökt köpa bort alla negativa inlägg.

Är det inte enklare att erbjuda en bra produkt och se till att kunderna är nöjda och glada, än att lägga ner massor av tid och pengar på att hota och köpa bort negativ kritik på nätet?

Med tanke på bloggförfattarens sociala nätverk så kommer det här företaget att hamna i ännu sämre dager.

Det verkar dessutom som om Eniro-ägda rejta.se har tagit betalt för att ta bort negativa inlägg om Svensk Affärsförmedling. Inte speciellt bra för trovärdigheten. Hur ska man nu kunna lite på de andra företagskommentarerna?

Köpa bort omdömen från Reco.se? Nix! « Reco.se-bloggen.

Tillägg: Nu skriver även Resumé om detta, och har fått bekräftat från Eniro att man kan be att få negativa kommenterar borttagna.

Men i Dagens Media skyller de på tekniskt fel.

Det kommer mycket intressant om det här hela tiden, och fokus har blivit flyttat från Svensk Affärsförmedlings idiotiska handlande, till att reco.se anklagar rejta.se. Men Eniro hävdar att det är ett femtiotal företag som bett om att få kommentarsmöjligheten borttagen på rejta.se. Det verkar inte riktigt stämma.

Inbjudan till seminarie om nya medier och iPhone/iPad

Ett företag på Gotland tänker lansera sin iPhone-app på måndag genom ett trevligt litet seminarie, där de bland annat har bjudit in personer från Apple. Ska bli trevligt tycker jag.

Men det roligaste är sättet de marknadsför eventet med. Nämligen tryckta pappersflyers. Jag tycker att det är lite småroligt faktiskt.

Tjäna pengar på sociala medier?

Almi Gotland Sociala medier

Torsdagen den 18 mars ordnar Almi Gotland en förmiddag om sociala medier. Det är bra. Mycket bra. Det är även bra att de har bjudit in representanter för företag som använder Facebook, Twitter med mera i sin kommunikation. Mycket bra.

Det som jag tycker är mindre bra är typen av företag man bjudit in. De hade varit helt rätt om man hade haft detta möte bland storföretagare i Stockholm. Men nu är vi på Gotland, och där är det inte så många stora företag. Här rör det sig om turistbranschen, livsmedel, en liten del tillverkning och några kategorier till. Små företag, ofta en- eller fåmansföretag.

Vilka företag har man bjudit in för att prata om detta, för småföretagarna på ön? Ja, Telia, Ving, Scania och SJ. Visst, Scania är rätt bra på det här, likaså Ving. SJ’s twitterkonto är riktigt tveksamt (läs mer om det här) och Telia har jag inte riktigt koll på. Men vad har dessa gigantiska företag att tillföra ensamföretagaren? Inte speciellt mycket tror jag.

Fortsätt läsa ”Tjäna pengar på sociala medier?”

Gamla synder hänger kvar länge

Dagens lunch intogs på ett café som ligger vid Österport i Visby. När jag skriver vid Österport menar jag vägg i vägg med porten.

Standardfik, goda mackor och sallader till rätt ok priser.

I väldigt många år vägrade de hårdnackat att ta emot betalning via kort. I måååååånga år. Men nu kan man betala med kort där. Till slut. Det har tydligen fungerat det senaste året, men jag har förmodligen valt bort att gå dit ett 10-tal gånger de senaste åren, just på grund av att man inte kan betala med kort. Trodde även idag att man var tvungen att ha kontanter, men Sara hade hört att det faktiskt gick, och nog stod det en liten apparat på disken. Men inga klistermärken i fönstret.

Vart vill jag komma med detta?
Att de försökte spara pengar genom att bara ha kontant betalning, men att alla de, förmodligen tusentals, som har fått vända i dörren med sina VISA-kort inte kommer att gå tillbaka i första taget.

För fem år sedan var det lite charmigt. För något år sedan tyckte man att det var konstig, nu tycker man att det är idiotiskt och om några år kommer det att vara fullständigt omöjligt att ha en café-rörelse utan kortbetalning.

Man ska ta hand om de kunderna man har, som kommer in i lokalen, för det kostar mycket mer att skaffa nya. Kanske kan vara värt de där kronorna det kostar i korthantering.

En parantes i sammanhanget är att man på kommunens p-automater kan betala med VISA. 1kr köper 20 minuter. Undrar vad avgiften blir för kommunen på den transaktionen, eftersom den kopplar upp och kontrollerar kortet varje gång.

Nu är ERK på gång igen

Ni känner väl igen den, reklamen för Cola light, Break up as it should be?

Japp, ERK har bestämt att den är kvinnoförnedrande och att den cementerar kvinnorollerna och allt vad det nu är. Helt absurt. Är då inte varenda film, tv-serie, tv-program, bok och tidning kvinnoförnedrande? Vilka kvinnor känner sig förnedrade? De som är med i filmen eller de som är 60 år och hade velat se ut som kvinnorna i filmen?

Resumé:
ERK fäller omtvistad kampanj

Viking Line drar in all annonsering i Expressen

På sätt och vis ett inlägg i yttrandefrihetsdebatten. Den som tror att tidningar och andra medier får skriva precis vad dom vill har helt fel. Det finns en stor risk att Expressen backar, ber om ursäkt och sedan slutar att skriva illa om sina annonsörer.

Det här är vanligare än man tror, alla annonsörer försöker så klart påverka medierna de annonserar i, men de flesta gör det i hopp om en artikel eller något, men tyvärr finns det alltid kunder som tycker att de har blivit svikna om de blir nedskrivna. Att de sedan kanske hade en undermålig produkt verkar inte betyda något. De tror helt enkelt att de automatiskt ska få enbart positiva artiklar bara för att de annonserar.

Sedan finns det så klart ett stort antal medier som viker ner sig direkt, och antalet blir bara större och större. I början ser det lite oskyldigt ut, sedan blir det mer tydligt genom att annonsen är på samma sida och efter ett tag är artikel och annons en enhet.

I ett annonsblad är det väl ok, bara det är märkt som en annons, men i andra tidningar, som även innehåller andra artiklar, är det inte ok. Vem kan man egentligen lita på?

Resumé: Viking Line drar in all annonsering i Expressen

Fler som blivit fällda av ERK

Det var inte bara Black & Decker som blev fällda. My Little Pony blev fällda för att de skrev att deras leksaker var för flickor, ett annat bolag för att de skrev att en rosa fiskehatt var för flickor.

Helt rubbat. Det räcker tydligen med att en grinig tant (könsdiskriminerande) för att ERK ska gå in och fälla. Nu betyder det inte så mycket, förutom lite extra publicitet, eftersom vite inte utdöms om företaget i fråga inte fortsätter med budskapet.

Fällda blev också två fälgförsäljare, eftersom de hade lättklädda damer i sina annonser. Smaklöst, men borde inte ‘fällas’ av någon sorts byrå som leker myndighet.

Dagens Media

BasketballShop.com

Basketballshop.com är Sveriges första och enda nätaffär som bara säljer basketprylar. Du kan hitta allt från skor, linnen, bollar till kulsäckar och servetter. Dom har många skor som är omöjliga att hitta på ditt lokala Willys (eller Stadium heter det kanske), och dom utökar sortimentet hela tiden. Nu har dom dessutom öppnat upp en butik i Västra Frölunda, om nu någon mot all förmodan skulle befinna sig på helt fel sida av Sverige. Men beställa därifrån funkar ju alldeles utmärkt.

BasketballShop.com