Last impression last?

Två intressanta grejer idag. Den ena illustrerade hur ett första intryck sätter den eventuella kundens inställning från början. Den andra hur man vill bli ihågkommen.

Jag blev uppringd av en säljare som sålde någon sorts mobillösningar för webben. Han mailade och jag surfade så klart in direkt och kollade. Från telefonen. Var deras sajt mobilanpassad? Nej. Inte ett dugg. Det ger ju ett ganska tveksamt intryck, tycker jag. Leva som man lär och så vidare.

Sedan fick jag höra en historia av en kollega. De hade bott på ett vandrarhem i Visby hamn. Standarden var så där, men motsvarade väl i stort sett pris och förväntningar. Men när de checkade ut så frågade de om det var ok att låta väskorna stå kvar några timmar i väntan på att färjan skulle gå.
80 kr per person, sa ägaren.

Är det verkligen så man vill bli ihågkommen? Som en girig typ som inte vill hjälpa till?

Jag ska leta upp vandrarhemmet på lite recensionssajter så får vi se om fler varit med om samma sak.

Lite av en succédag för GA på FB

60 nya gillare på Facebook är dagens resultat av den tävling som Gotlands Allehanda startade idag för att locka läsare till sin FB-sida. Det är inget dåligt pris de lockar med. En iPad! 60 nya gillare är nästan 50%, så det är bra jobbat.

Dessutom har det tyckts en massa om vad de ska göra med sida. Tyvärr har många av förslagen handlat mer om vad de ska skriva i tidningen.

Men ett förslag, som har kommit två gånger, var riktigt bra. Så bra att jag önskade att jag hade kommit på det själv.


Jag tvivlar på att det kommer något bättre förslag än Rickards, så grattis till paddan!

Uppdatering: Nu 200 gillare! :)

Vad ska en dagstidning göra på Facebook?

Jag gnällde ju lite på Gotlands Allehanda härom dagen. Jag tyckte helt enkelt inte att de engagerade sig, att de hade tänkt efter ordentligt innan de satte igång med sin sida på Facebook.

Gotlands Allehands på Facebook

Men det värsta som finns är de som bara gnäller men inte kommer med någon konstruktiv kritik. Så här kommer lite tips. Jag hämtar lite bilder från en dragning jag hade tidigare i år.

Helsingborgs dagblad på Facebook

Helsingborgs Dagblad är väldigt framgångsrika med sin Facebook-sida med ca 7700 medlemmar (ca 10% av upplagan). Det blir mycket kommentarer på alla inlägg och många bra diskussioner. Jag mailade Tove Hansson för att få reda på lite hur de använder det och vilken nytta de har.

Tove svarade bland annat att de ofta får nyhetstips den vägen, många bra kommentarer och att det har gett mycket tillbaka.

Men hur lyckas de? Vad är det de gör som leder till kommentarer och engagemang?

Vad gör HD på Facebook?

Översta punkten är viktig. Lägger man ut alla artiklar blir det lätt ett spam-artat flöde. Se då till att välja ut de artiklar som lättast startar diskussioner. Som engagerar mest. Välj ut ett par varje dag. Ju mer lokal karaktär, desto bättre. Gör det direkt på morgonen innan läsarna själv har läst dom på helagotland.se. Gärna de artiklar som läsarna kanske missar. (Vilket är lätt hänt på helagotland.se.)

Engagera läsarna. Ställ enkla frågor. Till exempel frågar HD nästan varje fredag vad läsarna ska göra i helgen. Det blir engagemang och på kuppen får de in en del evenemangstips.

Längst ner står det Rätt attityd. Det handlar oerhört mycket om det. Att ha en lite lättsammare inställning, att vara mer personliga. Att bjuda mer på personerna bakom namnen istället för att bara pumpa ut länkar, eller ännu tråkigare, tips om vad man kan läsa i tidningen imorgon.

Det handlar om att skapa ett varumärke, och att ge läsarna något mer än det som finns i tidningen. Ett mervärde. Ett unikt tillfälle att få kommunicera med läsarna på deras hemmaplan.

De gotländska tidningarna sitter ju i ett ägarmässigt skruvstäd. De har samma ägare och de delar webb, annonsavdelning och tryckeri. Bland annat. Oftast delar de samma nyheter också, vilket är svårt att undvika.

Så Facebook-sidan är ju en plats där de kan visa vad de har som inte den andra tidningen har. Det vill säga sina journalister, fotografer och krönikörer. Man märker att när krönikörerna själva delar sina krönikor så blir det diskussioner och länkarna blir också skickade vidare.

Presentera gärna medarbetarna, en efter en, 1-2 varje vecka kanske. Då blir det lättare att droppa namn som Rolle & Tobbe. Nu är det inte så lätt att veta vilka de är, och då engagerar det inte speciellt mycket.

Helagotland.se är som den är, så varför inte utnyttja Facebook-sidan till sådant som inte får plats i tidningen och som inte platsar på helagotland.se. De 5-6 bilderna som man vill visa upp men som inte fick plats. Den lilla filmen man tog när man gjorde reportaget. (Fotograferna borde använda filmfunktionen på sina kameror mycket oftare.)

Det som Åsa Wallin, som har varit nattchef på GA den här veckan, gjort bra är att lägga upp ett inlägg som sammanfattar tidningen hon just skickat till tryck. Det blir lite personligt och trevligt. Istället för att bara använda sidan som löpsedel.

Det var i alla fall lite tips. Jag återkommer med fler när tiden finns.

Jag avslutar med två bilder jag ofta har med i mina presentationer. Det ena är Jocke Jardenbergs fem tips och det andra är ett klockrent citat från Viasats presschef Karin Zingmark. Ackompanjerade av Kristina Alexandersons fantastiska clone-bilder.

Jocke Jardenbergs fem tips

Närvaro i sociala medier

BUF har en skolmåltidsapp på gång, del 2

Jag har ännu inte fått svar från kommunen, så det kan fortfarande vara så att jag stormar i ett vattenglas.

Men jag fick svar från de som gör dinskolmat.se. Det skulle kosta kommunen mellan 5-10 000kr per år att ansluta samtliga skolor och fritt antal menyer.

Dinskolmat.se finns idag till iPhone, Android och Nokias Symbian och MeGoo. Windows Phone kommer i höst.

Att göra en egen app skulle förmodligen kosta minst en halv miljon. För en kommun kan inte bara göra till en typ av telefon, de måste vara tillgängliga så det krävs i alla fall iOS och Android-versioner. Och så vitt jag vet så är en app så pass dyr att det måste upphandlas och på det området har väl Region Gotland lyckats så bra de senaste åren.

Enkel matte blir det.

BUF har en skolmåltidsapp på gång

I tidningen (Gotlands Allehanda) idag stod det att styrelsen för Barn- och utbildningsförvaltningnen på Region Gotland har beslutat att ta fram en app för skolmåltider.

Citerar tidningsartikeln:

Barn- och utbildningsförvaltningens ledningsgrupp har beslutat om att ta fram en skolmåltidsapp, alltså ett dataprogram för mobiltelefoner.

Nu ska diskussioner föras med gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen för att se om de är intresserade av att samverka kring den nya skolmåltidsappen.

Planen är att komma igång under hösten.

Jag var tvungen att skicka ett syrligt mail och ifrågasätta detta beslut.

Hej!
Jag såg i tidningen i dag att ni har beslutat att ta fram en skolmåltidsapp.

Min fråga är varför ni lägger skattepengar på att ta fram något som redan finns och som redan används av flera kommuner idag.
http://dinskolmat.se/

Dessutom så bör inte kommuner bygga egna appar, de bör istället öppna upp sina databaser för privata aktörer så att dessa kan bygga applikationerna.

Det vore väldigt intressant att höra bakgrunden till detta beslut.

Mvh
Henrik Löwenhamn

Jag återkommer när jag får svar.

Gotlands Allehanda på Facebook

Jag gillar ju att klanka ner på våra gotländska tidningar. Väldigt mycket på grund av att jag faktiskt bryr mig, att jag vill att vi ska ha bra tidningar (eller en skulle iofs räcka) och för att jag är intresserad av media och nätet.

Nu har Gotlands Allehanda skaffat en sida på Facebook. Bra så. Så förutom GA Sporten, GA Fredag och deras kundklubb GA Plus så har nu själva tidningen en egen sida.

Så här såg det ut igår kväll:

Läs mer i torsdagens GA. Läs mer i torsdagens GA. Och så vidare. Vem är Robban och Tobbe förresten?

Ikväll ser det ut så här:

Oj, en länk från tidigare idag, faktiskt en uppföljning på tidigare tips. Men annars är det mest Läs mer i fredagens GA.

Vad är felet?

Jag tror att de har glömt att ställa den viktigaste frågan. Varför ska någon gilla GA på Facebook? Vad får läsarna ut av det? Vad får de för att de stödjer tidningen med ett Gilla-klick?

Just nu, ingenting. Bara en massa reklam. Men ni ser också engagemanget från de drygt 120 som ändå gillar.

Konkurrenten Gotlands Tidningar tog steget idag också. Än så länge bara 31 gillningar. Men fast de än så länge inte gör så nämnvärt mycket mer än GA, så får de respons direkt. Inte bara på detta, som ju faktiskt också handlar om att man ska läsa morgondagens tidning, utan på alla dagens inlägg.

Det ska i alla fall bli spännande att följa.

När jag fick möjligheten att prata lite med en av tidningarna i våras så researchade jag genom att fråga Tove Hansson på Helsingborgs Dagblad hur de jobbar. Fick väldigt bra och vettiga svar. Jag kopierar in ett av svaren här (hoppas Tove är ok med det):

Pusha för artiklar. Då och då länkar vi till artiklar som funkar bra på Facebook. Det kan vara när vår lokala artist Eric Saade plockade hem vinster i Melodifestivalen eller när HIF vinner matcher, sådant folk gärna ”like-ar”, skriver en glad kommentar på och själva delar vidare, men även lokala diskussionsstartande artiklar.

Det behöver alltså inte vara svårare än så. HD har runt 7600 gillare på Facebook.

Gran Turismo Gotland

Jag är en sucker för tuffa bilar. Därför betyder helgens event lite extra. Redan idag började Visby fyllas av rätt coola åkdon.

20110720-074521.jpg

20110720-074530.jpg

20110720-074539.jpg

20110720-074548.jpg

20110720-074557.jpg

20110720-074605.jpg

Det här är bara några av bilarna vi såg idag. Återkommer med fotoreportage de närmaste dagarna.

En utflykt till södra Gotland

Idag tog vi en utflykt med våra gäster till södra Gotland.

Vi stannade till i Djupvik för ett bad och passade på att käka lunch där. Grym räkmacka.

20110719-105050.jpg
20110719-105204.jpg
20110719-105318.jpg

Sedan passerade vi Grå gåsen men de hade inte mycket till fika så vi fortsatte till Körsbärsgården i Sundre. Bra fika men 40kr för att se några, iofs fina, konstverk är väl att ta i. Köp hellre en extra kula glass.

Dagen avslutades i Västergarn på Hotel Stelor. Fick av någon anledning inte med mig några bilder därifrån. Men jag rekommenderar ett besök där.

VisbyGotland.se

Förra året var det så många Almedalsbesökare som klagade på att de inte visste vilka restauranger de skulle gå till.

Så jag har tänkt rätt länge att jag borde göra en liten personlig guide-sida. Så här är den: http://visbygotland.se/

Jag har lagt ner minimalt med tid på den, vilket var ungefär så mycket tid som jag hade.

Det saknas bilder, det saknas kartor. Jag gjorde ett test att bädda in Google Maps men det försämrade den mobila upplevelsen rätt kraftigt.

Jag har helt enkelt valt ett tema som såg hyfsat ut både för mobil och web och sedan har jag lagt in mina favoriter.

Inga sågningar, de tar jag på reco.se. Här är det bara en massa ställen som jag verkligen gillar. Jag kommer att fylla på med fler ställen, och förhoppningsvis bilder snart.

Tekniskt sett behöver det piffas en hel del, men sökningen fungerar. På sikt kanske det blir lite mer geodata.

http://visbygotland.se/

Helagotland.se vs. HD.se

De gotländska tidningarna brukar vältra sig i framgångar från våra gotländska idrottare. Thomas Lövkvist och Alexander Gerndt är så klart mest populära. Ett femminuters inhopp av Gerndt i landslaget ger minst en helsida i tidningen dagen efter.

Helagotland.se, de gotländska tidningarnas webbplats, är inte riktigt lika entusiastisk.

Här är kvällens artikel om Gerndts insats mot Trelleborg.

En TT-artikel. Rakt av. Med rubriken satt aningens för tidigt.

Så här ser Helsingborgs dagblads artikel ut.

En liten annan vinkel.

Jag undrar dock om GA & GT kommer att hinna få med något annat än TT i morgondagens tidningar.

Lätt att annonsera?

Inlägg nummer tre i min serie (blev det visst) som handlar om att göra det så lätt som möjligt för kunden att ta ett beslut att köpa en produkt eller tjänst.

Jag upptäckte att Gotlandsmedia har ändrat sina annonsrutiner igen. Jag tyckte det var lite småjobbigt redan när de började begära in materialet redan två dagar innan publicering.

Nu vill de ha annonsmaterialet tre dagar innan publicering. Visst, det ska inte vara några problem, men då kan man inte på tisdagen komma på att man vill ha en annons på fredagen. Till exempel.

Som grädde på moset för de som inte går till en reklambyrå eller liknande för att göra annonserna, så sitter nu samtliga (utom en?) annonsproducenter i Norrköping. Utan lokalkännedom eller möjlighet att träffas öga mot öga.

Ingen stor grej, men ytterligare ett litet hinder.

För det tredje, och det är ganska nytt tror jag, så lägger de på 20% på priset för platsannonser. Man får alltså betala mer för samma storlek och placering jämfört med exempelvis nöjesannonser.

Behöver jag säga att platsannonserna utgör en stor del av annonseringen i GA och GT?

Intressant att man på en vikande annonsmarknad gör det svårare och svårare för kunderna att köpa annonser. Kan det ha med presstödet och en fullbokad sommartidning (Just Nu) att göra?

Annonskostnader

Upplysningsvis kostar en helsida, utan rabatt, 34 000kr + moms. Total upplaga cirka 25 000 ex. Hållbarhet, en dag.

I Gotlandsmedias gratistidning Just Nu, som varje vecka under sommaren delas ut i 44 000 ex, kostar en helsida 19 000kr + moms.

Sophanteringen på Gotland

Sopsortering

Det här med att underlätta för kunden att fatta köpbeslut, det är något jag som bekant gillar att fundera på.

Några som inte verkar fundera på sådant är de som bestämmer hur sophantering och återvinning ska ordnas på Gotland. Jag känner nämligen att motståndet till att sopsortera blir större och större.

På Gotland är det redan så att det på landet bränns stora mängder sopor. Allt som kan brinna eldas upp, ibland till nytta för uppvärmning, ibland bara för att bli av med det.

Hade jag haft möjlighet hade jag nog gjort likadant.

För nu står man där och sorterar och sorterar. Man ska skilja på plastförpackningar, pappersförpackningar, papper, metall, glas, kompost och brännbart.

Jag vet inte hur det är med den vanliga pappersåtervinningen, men jag gissar att mycket av det som lämnas in inte går att använda till nytt papper.

Så det eldas upp.

Pappersförpackningar, plast och brännbart eldas. På tre olika ställen. Inte alltid på Gotland.

Tidigare hämtades mycket av detta vid grinden, men det dras det in på rejält, överallt. Dessutom är det i stort sett omöjligt för en barnfamilj att hålla redan på vilken dag i månaden de kommer, och vilka saker som ska hämtas just då.

Så nu sorterar vi allt detta. Det blir rätt stora mängder förpackningar av bara mjölk, yoghurt och pasta. Det tar dessutom mycket tid och kraft att få till det.

Jag känner att det inte krävs speciellt mycket mer motstånd för att få mig att elda upp skiten istället. Det skulle spara en hel del pengar, eftersom man betalar per kilo för det brännbara.

Allt utom blöjor, kompost, glas och metall går ju utmärkt att bränna om man har en bra ugn eller liknande. Kanske ska sätta in en gammal liten kamin i garaget så kan man få lite värme där oxå.

Foto: egevad (CC-BY)

Hemsida till ditt företag på Gotland?

Solnedgång Visby Beach club

Jag har funderat på det här ett tag, att många gotländska företag inte finns på nätet. Ett problem är att många inte vill betala vad det kostar att sätta upp en sida. För hur enkel man än gör en sida så tar det ett antal timmar att registrera domän, skapa konto på ett webbhotel och framför allt att anpassa sidan utseende- och funktionsmässigt.

Så jag funderar på att erbjuda ett startpaket. I det ska det ingå hjälp med domänregistrering, registering av konto hos ett webbhotell och design och programmering av sidan. Givetvis lite strategi, sökmotoroptimering och utbildning också. Hjälp med att komma igång med Google Adwords och Facebook-annonsering kan man också få.

Givetvis kommer sidan sedan att vara lätt att uppdatera.
För någon liten extra peng hjälper jag gärna till med att fixa Facebook-sida och en plan för hur den ska användas också.

Jag tror att 10.000kr + moms skulle kunna vara ett bra pris. Det blir ju cirka 20 timmars arbete och det kan man faktiskt idag göra en rätt enkel men funktionell sajt på. Vill man ha mer avancerade lösningar så går det givetvis att ordna en offert på det.

En eller två annonser i gotlandstidningarna kostar ju minst 10.000kr och för det får man en dags exponering. Jämför det med att ha en hemsida som drar träffar i många år och som är öppen för alla. Speciellt viktigt är det ju om man har en målgrupp som sträcker sig lite längre än Gotland. Till exempel turister.

Jag tror inte att det här är något man kommer att bli rik på, men kan man hjälpa upp nätnärvaron på Gotland så ger det andra effekter på sikt.

Om någon skulle vara intresserad av det här startpaketet så är det bara att höra av sig till mig. henrik@lowenhamn.se eller 070-756 10 86. Jag har F-skattsedel.

Lunch med Fairshoppings Pål Burman

Farishopping.se & Pål Burman

Marknadsföreningen Gotland hade bjudit in till lunch idag och de bjöd inte bara på kalvfärsbiffar utan även på Pål Burman, VD på Fairshopping.se.

Bjöd och bjöd, det kostade så klart pengar. Men maten var god och Pål intressant så det var väl värt den lilla kostnaden.

Fairshopping och kundrelationer

Pål var där för att prata om kundrelationer, klagomål och givetvis fairshopping.se

Det var mycket fokus på hur sociala medier har flyttat kommunikationen mellan kunder och företag och hur det, i många fall, har blivit lättare att klaga.

Han tryckte väldigt mycket på att man som företagare ska öppna upp sig för att ta emot kommentarer och klagomål öppet på nätet. Visa upp det. Det allvarligaste felet man sedan kan göra är att inte besvara klagomålen.

Det var intressant, och nyttigt, att han också pratade om att man ska se till att man har en personlig touch på allt man gör på nätet, speciellt i kundkontakter. Eftersom man som kund älskar att bli uppmärksammad och sedd.
Då kom det frågor från publiken hur man kan vara personlig på nätet? Pål svarade att det får man försöka genom att vara sig själv när man skriver, att låta personligheten gå före det korrekta språket.

Här tycker jag gott att han kunde ha lagt till att om man ser till att man undertecknar mail och blogginlägg med namn och kontaktinformation så betyder det väldigt mycket. Det är inte alls självklart för alla. Det kom han i och för sig till senare när han visade lite exempel från sajten.

Ta vara på klagomålen

Andra tips han kom med var att låta medarbetarna ta del av kundreaktionerna, så att de själva får se vad kunderna tycker. Mycket viktigt. Exemplet han hade på presentationen var The Phonehouse gatuförsäljare. Gissar att kommentarerna på deras beteende inte bara öppnade ögonen på ungdomarna utan förhoppningsvis även deras chefer.

Ett annat tips är att utläsa statistik från klagomålen, att analysera vad kunderna klagar på. Enligt Fairshopping är 80% av klagomålen bemötanderelaterade. Fick det sedan bekräftat av en hotellmarknadsansvarig som hade tittat på deras siffor. Ytterst få lämnar hotellet på grund av pris eller standard utan det är bemötande och attityder som får gästerna att dra.

Slutsats

Allt det här mynnar så klart ut i att klagomålen är en enorm tillgång. En kund som klagat och fått bra hjälp med sitt klagomål är sex gånger mer lojal mot företaget än en kund som inte klagar. Det var en kvinna i publiken som jobbat i livsmedelsbutik i nästan hela sitt liv som sa att de reklamationskunder de skötte bra betydde otroligt mycket för butiken efter det. Det blev en helt annan relation.

Dessutom är klagomålen en signal på vad som är fel och de kan även fungera som research och produktutveckling. Dessutom är det ju en kund som självmant kontaktar företaget, det vill säga en billig kontaktkostnad.

Förresten, SJ har sedan förra vintern helt slutat upp med att besvara klagomålen på Fairshopping.

En föreläsning för nya och erfarna småföretagare

Sociala medier - ALMI, Visby

Tisdagen den 25 januari hade jag förmånen att få komma till ALMI och deras mentorsprogram och prata sociala medier.

Det var en otroligt bred spridning på ålder och på typ av företag. Det fanns trädgårdsdesigners, farmacevter, textilkonsulter och andra blandade företag.

Även kunskaperna var blandade, så jag började med lite historia, lite om varför man bör använda det och lite hur.

Sociala medier påverkade under 2010

För att visa att sociala medier påverkade under 2010 gick jag igenom 9 fall, hämtade från Emanuel Karlstens utmärkta topplista.

Det tror jag öppnade ögonen lite, att många av de stora nyheterna faktiskt startade på bloggar, Facebook och Twitter.

Facebook

Jag gick igenom Facebook och vad jag tycker att man som företag ska göra där. Många hade försökt sätta igång en Facebook-sida men inte lyckats.

Här är adressen för att skapa en sida:
http://www.facebook.com/pages/create.php

När man har 25 ‘fans’ kan man skaffa en snygg URL.
http://www.facebook.com/username/
(Just nu verkar faktiskt det vara något fel med den sidan.)

Vi pratade även lite tävlingar och vad man får och inte får göra och då tipsade jag om den här guiden, som är väldigt bra:
http://www.helalf.se/mina-guider/facebook-guide/

Hårt arbete

Lite tursamt retweetades ovanstående citat flitigt samma dag som föreläsningen. Det är Karin Zingmark, presschef på Viasat, som twittrade. Klockrent. Så att man inte tror att det bara är att fixa en Facebook-sida och se pengarna strömma in.

För det handlar ju om just det. Att skapa konversationer, relationer, med kunderna. Att ta kundkontakten till en nivå som inte tidigare har varit möjlig.

Vi gick igenom lite exempel, att det gäller att skapa ett engagemang hos kundera, att de ska få en relation till företaget.

Endorfin

När vi avslutade kvällen kom det massor av frågor, man ville ha tips, man ville lufta idéer och så vidare. Man såg nästan hur det snurrade av uppslag i huvuden på deltagarna och många var nog väldigt ivriga att komma igång att testa.

Dessutom fick jag frågan om ytterligare en kväll, inriktad på annonsering på nätet. Skoj!

Henrik Löwenhamn

Ljus & Värme-konserten ikväll!

Ljus & Värme Gotland

Ikväll är det dags för konsert. En fullspäckad välgörenhetskonsert med hur många artister som helst.

Jag satte upp en hemsida och en Facebook-sida. Det har faktiskt varit riktigt bra trafik till båda och Facebook-sidan har just nu 180 ‘medlemmar’. Det tycker jag är bra med tanke på den korta tiden och den lilla målgruppen.

Biljetterna släpptes idag klockan 12, och när jag var där fem minuter över så hade det sålts cirka 200 biljetter. För en kvart sedan ringde Erik, som gjort formgivningen, och berättade att det bara finns 100 biljetter kvar. Det kommer alltså att bli helt fullt. Mer än 600 personer alltså!

Alla pengar från inträdet, alla pengar som man skänker ikväll och allt som företagen har varit med och sponsrat med går direkt till Birkagården, som tar emot hemlösa.

Om ni skyndar er till Domkyrkan i Visby så kan det finnas biljetter kvar. Men då får ni nog skynda er.

Gotländska medier och nätet. Igen.

Helagotlands mobilsajt

Det här inlägget är helt orelaterat den töntiga artikel som mina citat fanns med i förra veckan. Det här ska handla om hur de gotländska tidningarna ska klara av framtiden.

Kommer inte GA & GT att försvinna på 15 år?

Anledningen till att jag tar upp det igen, är Gotlands tidningars redaktionschef Ulf Hammarlunds krönika från förra veckan. Jag citerar:
Här på Gotland ser i varje fall inte vi på GT några tecken som tyder på att tidningen är på väg bort.
Ulf kommenterar rapporten som förutspår att den sista dagstidningen på papper trycks i Sverige år 2025.

Åsa Stenström har redan kommenterat det här, och här, och när det gäller tidningar på nätet och på papper verkar vi vara helt överens. Om mycket annat också så klart.
Åsa använder miljön som det största argumentet till varför papperstidningarna kommer att försvinna. Papper, tryck och framför  transporter påverkar ju miljön en hel del och även om miljöpåverkan är samma som att läsa en tidning digitalt (enligt en artikel som jag inte hittar just nu) så är det ju det mentala. Det känns omodernt.

Vore dessutom intressant att se hur många mil tidningsbuden kör på Gotland varje dag. De kör dessutom samma sträcka som brevbärarna sedan kör senare på dagen. Töntigt och otidsenligt. Dessutom försvinner grindhämtningen av papper på Gotland efter nyår. Vem pallar att betala tusentals kronor för en tidning som håller en dag och sedan måste köras till återvinningen? Själv har jag tackat nej till reklam för jag är trött på pappersberget hemma.

Att en dagstidning bara håller en dag är bara det tillräckligt för att avfärda den som medie, förresten. Producentansvar, som med vitvaror?

Ungdomarna

Som ungdomarna använder nätet idag kommer vi att använda det om några år. Så är det bara. När till och med drottningen av England skaffar Facebook vet du att revolutionen är här. Huruvida man kan Pokea henne och överleva vet man ännu inte.

Idag har de flesta 4-åringar tillgång till nätet och de har börjat använda det. Kommer de att läsa en dagstidning på papper när de är 20 år? Knappast. Det kommer att gå snabbt. 2025 är jag 50 år. Jag har idag redan slutat läsa dagstidningar. Mina föräldrar kommer att vara i 80-årsåldern. Jag bedömer att de kommer att äga minst en iPad redan nästan år.

Hur många prenumeranter har GA & GT i åldrarna 16-30? Hade varit kul att veta. TU har en förmåga att mäta lite luddigt i antalet läsare, eller ännu luddigare, i räckvidd. Tänk om en nyhetssajt skulle prata om räckvidd?

Klart är i alla fall att 1993 läste 64% av svenskarna i åldern 15-24 år en dagstidning. 2009 är samma siffra 46%. 2009 ägnar enbart 10% av läsarna i åldern 15-24 mer än 30 minuter åt tidningen per dag. Enligt en annan undersökning så läser 54% i åldern 12-16 nyheter på nätet. Enligt Olle Findahls Svenskarna och Internet: 100% av användarna i åldrarna 15-16 år använder nätet för faktakoll och chatt med kompisar. 60% använder communities. Gissa var de får sina nyheter från?

Och det är inte samma sak att läsa föräldrarnas eller jobbets tidning som att prenumerera på den. Ingen nyutflyttad 19-åring kommer att lägga 1700kr på en dagstidning, när nyheterna finns på radio, tv och Facebook.

 (GT 1867 och GT 2010)

Konservativa? Va?

Det som är osäkert med årtalet 2025 är att vi pratar om en av världens mest konservativa branscher. Hur mycket har tidningarna utvecklats sedan början av 1900-talet? Vi pratar fortfarande om gamla nyheter. Minst 12 timmar gamla nyheter, på Gotland ofta äldre än så. Vi har fått färgbilder, men på Gotland har vi bara färg på vissa uppslag. Man ger dessutom inte ut tidningar på söndagar och andra helgdagar. Märkligt.

Tidningsbranschen kommer att göra allt för att hålla kvar vid det gamla. Men när man tittar in i framtiden så måste man titta tillbaka. Hur såg det ut för 15 år sedan? 1995. Då började internet sakta slå igenom i Sverige. Gick man på högskolan som jag så hade man tillgång till nätet, men det var inte speciellt vanligt i hemmen. De som hade tillgång hade det via slöa modem. Idag har 85% av svenskarna över 16 år tillgång till nätet hemma.

Slutsats

Jag tror att det kommer att gå riktigt fort. Underskatta inte fenomenet iPad. Underskatta inte att radio och tv redan tagit steget och satsat både på det vanliga och det mobila nätet. Underskatta inte den äldre generationen. Underskatta inte oväntade effekter som indragen grindhämtning och eventuella miljöavgifter på transporter och papper.

Var beredd på att det väldigt otidsenliga presstödet kan ändras riktigt snabbt. Varför är det självklart att gamla tryckta medier ska få det, när nyhetssajter inte får det? Hur bidrar det till mångfalden på nätet?

Men underskatta inte heller de konservativa som vill att allt ska vara som vanligt.