Jag kom runt – Göteborgsvarvet 2013

karta runkeeper göteborgsvarvet

Ni förstår hur trött jag har varit efter Göteborgsvarvet? Eftersom blogginlägget kommer mer än en vecka efter loppet.

Det var faktiskt otroligt jobbigt. Jag sprang in på ungefär 2 timmar och 22 minuter. Missade alltså målet med 22 minuter. Jag listar mina ursäkter / förklaringar direkt, så har vi det ur vägen.

  1. Det var helt galet varmt och luften saknade syre.
  2. Jag var otränad.
  3. En vecka med nattbåtar, frukostseminarium och ännu mer resande gjorde att jag var trött redan innan loppet.

Det var ungefär 25 grader varmt och det hängde åska i luften vid min start. Det åskade faktiskt lite på håll men inte tillräckligt, och det sägs att vissa delar av Göteborg drabbades av ett galet oväder med regn och stora hagel. Det såg inte jag någonting av.

Första kilometerna gick rätt bra, men efter 7-8 km kände jag att det kunde bli tungt. Efter drygt en mil insåg jag att om jag skulle komma i mål så var det dags att börja ta det väldigt lugnt. Jag fick ändå gå en hel del sista kilometerna för att komma i mål alls, och för att jag inte skulle ta ut mig fullständigt.

Så här i efterhand känns det som ett bra beslut. Jag läste på Twitter i efterhand om väldigt många som upplevde exakt samma sak, och om de som sprungit in i väggen och brutit runt 17-18 km.

Jag var givetvis trött på kvällen och dagen efter, men benen och resten av kroppen kändes bra på måndagen. Inga andra efterdyningar faktiskt. Utom en oerhörd mental trötthet, som förmodligen kommer av de senaste veckornas resande och bostadsstrul.

Det som var intressant var att jag direkt efter målgången var så fruktansvärt trött. Jag tänkte faktiskt, och det här är sant, att jag var en riktig jävla idiot som lägger ner en massa pengar, och en helg borta från familjen, på att plåga mig så ordentligt. Men efter en dusch, lite chips, Gatorade och sedan mat och öl, så kände jag att jag nog springer nästa år igen.

Det jag känner nu är att jag vill komma igång med träningen ordentligt. Jag vill springa en mil riktigt snabbt. Jag vill testa mina nya löpardojor.

Så det blir nog en, eller fler, rundor runt Södermalm den här veckan. Dags att börja träna inför Virudden kanske!

Tusen tack till Fredrik för husrum och bra sällskap under helgen, tack till Mats och Olle för skjuts, och bra sällskap till Stockholm i söndags. Ses 17 maj nästa år?

Tusen tack till alla som skänkt pengar till Barncancerfonden också!

  • Johan Carlström
  • Linda Ringblom
  • Tage Ringblom
  • Sara, Love, Elsa
  • Amanda & Daniel, Förskolan Slottsparken
  • www.visbyrecykling.se
  • Inger Löwenhamn
  • Fam Hildorsson/ Svensson
  • Oskar Dahlbom
  • Magnus Larsson
  • Marianne Nilsson
  • Mario
  • Annika A Carlsson

mellantider göteborg

Snart Göteborgsvarvet #blogg100

Den 18 maj är det tänkt att jag ska springa en halvmara. När jag bokade i augusti var peppen total. Jag tränade löst och ledigt under hösten och i januari kom jag igång ordentligt.

Tre gånger i veckan sprang jag och målet var inställt på 1.40.

Sedan kom februari med våta stormvindar och knölig is. Så fort det lättade blev jag sjuk.

Sedan fick jag jobb i Stockholm. När jag nu förra veckan fick tid för träning igen kom förkylningen som fortfarande sitter i.

Men i helgen måste det bli två lugna långa pass. Frågan är dessutom, för sent att köpa nya skor?

Resan till Göteborg är bokad, det blir flyg på fredagen. Fredrik har en soffa att låna ut och det ska bli riktigt trevligt att träffa honom.

Målsättningen med loppet då? Jag vet inte. Att ta sig runt i ett hyfsat tempo och inte krokna på slutet. Tidsmässigt har jag ingen aning.

Sedan måste jag lösa transporten hem från Göteborg. Jag hoppas på plats i en bil till Oskarshamn.

Tyvärr har detta lett till att min insamling till Barncancerfonden har stagnerat. Summan har legat still på 1200kr men jag ska bumpa den och sprida budskapet. 3-4000kr borde jag i alla fall få ihop.

Detta är dessutom inlägg nummer 99 i Blogg100. Fantastiskt. Bara en dag kvar!

9300kr och 97 dagar kvar till Göteborgsvarvet #blogg100

Nu börjar det bli dags att ta tag i insamlingen till Barncancerfonden. Det har ramlat in några löften om pengar efter loppet, med bonus för bra tider. Sådana löften vill jag gärna ha fler.

Jag har, aningens ogenomtänkt, satt ett mål på att samla in 10 000 kronor till Barncancerfonden. Tanken är väl att jag själv ska sätta in en del, men till resten behöver jag hjälp!

Gå in på min sida på Barncancerfonden och sätt in en slant. Ingen summa är för liten. Vill du hellre utmana mig och sätta ett mål så går det såklart utmärkt.

 

Skärmavbild 2013-02-10 kl. 21.56.02

Det har bara blivit två rundor de två senaste veckorna. Men dagens runda kändes bra. 14 km på strax under 1.15. 5.20 minuter per kilometer. Trots att underlaget var is och jag sprang utan broddar. Efter en mil kändes det oförskämt bra.

För att klara av målet på 1.40 på Göteborgsvarvet måste jag dock ner en bra bit under 5 min/km för att ha en chans.

 

Skärmavbild 2013-02-10 kl. 21.56.33

Träningsvecka 2, 2013 – #blogg100

Skärmavbild 2013-01-26 kl. 22.38.16

Jag längtar efter barmark och vår. Även om det är häftigt att springa längs med vattnet så är det skönt att kunna springa i spåret ibland. För att vila fötter och knän.

Måndag. 8 km på drygt 41 minuter. Kändes fint. Även om Lotsbacken är skitjobbig.

Onsdag. 6 km på drygt 30 minuter. Men Runkeeper missade en kilometer. Och Lotsbacken var skitjobbig.

Torsdag. Hoppade över, eftersom det var möten och resa på gång.

Lördag. Skulle springa 11 km på 59 enligt schemat. Det blev 12 km på på ca 1.05. Missade faktiskt 59 minuter på 11 km med 25 sekunder. Jag skyller på Lotsbacken. Den tar 30 sekunder extra. Sprang även utan broddar, vilket var skönt. Men samtidigt får man inte samma fäste såklart.

Missa inte insamlingen till Barncancerfonden! Min svåger är med och han ställer krav. Vilket är helt perfekt.

 

Träningsvecka 1 – 2013

Skärmavbild 2013-01-19 kl. 20.45.45 Skärmavbild 2013-01-19 kl. 20.47.49

And now, it has begun.

Jag har ju anmält mig till Göteborgsvarvet och för att klara mitt mål på 1.40 har jag bestämt att följa ett träningsschema som jag hämtat på marathon.se.

I måndags började det. Givetvis borde jag inte gå från att knappt springa alls till att gå rakt in i att springa 4 gånger i veckan. Men jag behöver piskan för att komma igång.

Måndag. 8 km på 42 minuter var målet. Det blev 8.61 km på 44.13 minuter. Det var inte bara premiär för träningsschemat, det var även första gången jag sprang med broddar. Gick rätt bra, men det tog rätt hårt på vaderna. Det var också premiär för Runkeeper, efter att ha använt Nike+ i många år.

Onsdag. 6 km på 32 minuter, vilket jag lyckades pricka in rätt bra.

Torsdag. 8 km på 40 minuter. Hoppade jag över.

Lördag. 10 km på 54 minuter. Jag hade tänkt ställa upp i Vintercupen, men jag var inte alls sugen. Så det blev 10 km i strålande solsken längs med havet. Runkeeper ställde till det för mig genom att helt plötsligt sluta berätta kilometertider för mig, vilket gjorde att jag fick stanna och kollar var jag skulle vända. Missade därför måltiden med ynka 16 sekunder. Å andra sidan sprang jag uppför lotsbacken under sista kilometern.

Insamlingen

Nu börjar jag insamlingen på riktigt också. Mitt mål är att samla in 10 000 kr till Barncancerfonden. Alla bidrag är välkomna och inget bidrag är för litet. Eller för stort.

Jag vill passa på att tacka alla som skänkt pengar för att få igång insamlingen, och ett mycket stort tack till www.visbyrecykling.se som skänker pengar!

 

En liten träningssammanfattning

Jag vet att ni har saknat de veckovisa uppdateringarna av hur det går med träningen inför Göteborgsvarvet. Men det har inte varit mycket att uppdatera om.

Efter att ha tävlat två gånger på en vecka så vilade jag en vecka samtidigt som jobbet gick in i en fas med väldigt mycket jobb. Det följdes sedan av förkylning och sedan av lathet.

Så oktober såg ut som ovan.

Men sedan slutade jag ju på Riksantikvarieämbetet och då hade jag helt plötsligt tid att springa på dagarna.

Så det har i alla fall blivit några rundor. 8+8+7 och idag blev det 14 km. Totalt 47 km. Men så är inte november riktigt slut ännu heller.

Jag tänkte att jag idag skulle straffa kroppen med en rejäl runda, men kroppen hann före. Vid 7 km tog benen helt slut, resten var bara skitjobbigt. Så tiden är inte mycket orda om.

Värt att notera är att jag nu har över 100 000 Nike Fuel points.

 

Ingen träning – Träningsvecka 5, 2012

Aj aj.

Efter förra veckans urladdning så behövde jag en lugnare vecka. Men inte så här lugn…

Inte en kilometer lyckades jag förmå. För mycket jobb, för mycket privat jobb, för mycket på kvällarna. För trött.

Imorgon är jag i Stockholm, på tisdag ska jag hålla en tretimmars föreläsning på förmiddagen. Inte bra.

Men, nu har jag tränat första månaden i alla fall. Ungefär 76 km blev det om man räknar med alla 5 veckor. Med en snittfart på 4.45 min/km senaste månaden. Rätt ok.

10 pass. Så enligt mitt löfte blev det 10 pass x 10 kr = 100 kr. Ingen större summa, men många månader kvar.

Så inklusive den hundralappen har jag nu fått in 550 kronor. Här hittar ni insamlingen.

Tävlingsvecka – Träningsvecka 4, 2012


Ja, det trodde man inte. Att man skulle ha en tävlingsintensiv vecka.

I onsdags var det DM på 5000 meter på Gutavallen. Förmodligen sista chansen man hade att tävla på den usla löparbanan. Jag fick draghjälp av Lily och kunde springa in på typ 21.35. rätt ok tycker jag.

Idag, lördag, var det premiär för Roma Kungslopp. 10 km på kontrollmätt och hyfsat flack bana. Gick ute hårt på typ 4.20m/km tempo, kroknade men lyckades springa in på 44.27. Men då var jag rätt trött.

15 km blev veckototalen, men å andra sidan i rätt högt tempo.

Nu är benen stumma och slitna, men det får nog bli lite lugnare löpning i veckan som kommer.

 

Det börjar arta sig – Träningsvecka 3, 2012

Härligt att få avsluta träningsveckan med en långkörare. 12 km blev det, plus nästan 2 km eftersom jag joggade hem också.

Sent i tisdagskväll blev det en hyfsat snabb 6 km i spåret. Hade tänkt springa lite långintervall, men det blev inte så. 28 minuter blev det, vilket är ok. Oftast värmer jag inte upp innan, utan det får ingå i tiden.

I fredags sprang vi faktiskt klockan 0710. Det var Susanne, Christina och jag som orkade upp på morgonen efter en trevlig kväll. Vi var iväg på lite planeringsdagar med enheten. Sprang inte på tid, utan mest för att komma ut en gång innan helgen.

Idag sprang jag bort till P18-spåret, vilket ligger exakt 2 km hemifrån. Sedan sprang jag milspåret. Härligt att göra det i dagsljus, annars får man ju nöja sig med 2 km-spåret. I fem varv. Jag är väldigt nöjd med att jag efter de inledande två km faktiskt höll ett tempo på runt 4.55min/km. Ett jämnt tempo. Där ser jag en klar förändring, att jag kan hålla exakt tempo så länge.

Totalt 24 loggade kilometer.

DM 5000m på bana

Jag funderar faktiskt på att ställa upp i DM på 5000 meter på Gutavallen på onsdag. Jag ska kolla lite läget så får vi se om det känns värt. Som Lily sa, det kan vara sista chansen att springa ett lopp på de banorna innan de byts ut.

På lördag är det även Roma Kungslopp. 10 km på provmätt och flack bana. Vi hade nog tänkt vara med och springa, både Sara och jag.

Insamlingen

450 kronor har det kommit in, och det är ju finfint. Själv ska jag sätta in träningspengarna i slutet av månaden. 80 kronor har jag tränat ihop. Många bäckar små.

Jag kommer inte att marknadsföra det så stenhårt ännu på ett tag, men nog känns det som att jag kan få in 10 000 kronor utan problem.

Milstolpe

Idag har jag tydligen haft konto på Nike+ i fyra år. Nästa vecka kommer jag att passera 100,000 Fuel points.

Inte så bra träningsvecka – Vecka 2, 2012

Cirka 16 km totalt bara. Sprang bara måndag och tisdag. Sedan kom trötthet, familj och migrän i vägen. Däremot kändes det bra på de två rundorna, tempot börjar komma.

Men nu gäller det att jag kommer igång igen, trots att den här veckan inbegriper både Stockholm och enhetsdagar med övernattning.

Inte bra att det går över en vecka, men det får man ta efter den rätt hårda inledningen.

Första träningsveckan – Vecka 1, 2012

Blodomloppet för en dryg vecka sedan satte verkligen igång träningslusten. I måndags fick jag ju rycket att anmäla mig till Göteborgsvarvet (och springa för Barncancerfonden) och då var jag tvungen att tokstarta genom att springa en mil. Sprang in på under 50 minuter, vilket kändes bra.

Sedan var jag uppe tidigt i onsdags morse och joggade runt ringmuren i makligt tempo (typ 6 km på 33 minuter). I torsdags sprang vi på lunchen och då blev det 5 km på 24 minuter.

Planen var sedan att springa milen idag, men jag valde istället att gå och se The Dark Knight Rises. Får ta igen det nästa vecka istället.

Så 21 km blev det. Ett Göteborgsvarv helt enkelt.

Jag funderar också på om jag ska skänka 10kr per pass, eller 1kr per kilometer, till min insamling. Svårt att veta vilket som ger mest, så jag väljer helt enkelt det som ger mest varje vecka. Så vecka 1 – 2012 (ja, första träningsveckan alltså) blir det 30 kr.

Första steget mot halvmaran

Ja, som sagt. På lunchen idag fick jag en tanke och den slog mig så hårt att jag direkt när jag kom tillbaka till jobbet anmälde mig till Göteborgsvarvet 2013. Eftersom tanken uppstod i att springa för att samla in pengar till välgörenhet så startade jag en insamling på Barncancerfonden. Det tog bara några minuter innan första bidraget kom in, från min kollega Johan Carlström. Big up, Johan!

Göteborgsvarvet är en halvmara, det vill säga ungefär 21 kilometer. Jag har aldrig sprungit så långt förut. Ett par gånger har jag sprungit 12 km, oftast i samband med något lopp.

Plan

Planen är så här. Jag försöker springa så mycket och så varierat som jag kan under hösten. Kanske ställa upp i en massa lopp här på Gotland, eftersom det är bra träning.

Försöker variera mellan att få bra tider på 5 km samtidigt som jag tränar på att springa längre sträckor.

Sedan hakar jag nog på marathon.se och deras träningsprogram inför Göteborgsvarvet. Det börjar i januari och är anpassat efter den eventuella tid man vill slå.

Mål

Målen är följande:

Att sätta ett mål som är att bara komma i mål tror jag inte på, jag vet att om jag kan hålla igång träningen hela vägen fram, då kommer jag att göra en hyfsad tid. Bara fötter, knän och höfter håller.

Första steget

Så ikväll rivstartade jag med en mil i hyfsat lugnt tempo. Eller, jag försökte hålla 5 min/km vilket lyckades riktigt bra. Stabilt hela vägen förutom att högerfoten domnade bort efter 7 km. Stannade och knöt upp skon och skakade loss och sprang sedan resten med väldigt löst knuten doja.

Kändes oförskämt bra i både lungor och ben. Kartan ser lite mysko ut eftersom jag sprang 5 km-slingan, 2 x 2 km-slingan och sist 1 km. Det var nämligen lite mörkt och endast 1 km och 2 km har elljus.

Sluttiden blev 49.52 vilket ger ett tempo på stadiga 4.58 min/km.

Nästa steg

Jag kommer att hålla det hyfsat lugnt med uppdateringar under hösten, ingen idé att hetsa för tidigt. Däremot är jag väldigt sugen på att få med mig fler till Göteborg och det brådskar lite. Förra året var det fullbokat i slutet av september och i år kommer det att stänga ännu tidigare. Så anmäl er nu och häng på! Antingen startar ni egna insamlingar eller så slår vi oss ihop till en gemensam.

Springa för välgörenhet?

Jag har funderat på det ett tag, varför det inte är vanligare i Sverige att man springer för välgörenhet när man anmäler sig till ett längre lopp.

När mina vänner i England springer marathon eller liknande har de alltid valt en välgörenhet som pengarna går till. Man samlar in pengar på sitt deltagande, polarna sponsrar och det blir en liten push att faktiskt genomföra loppet.

Så jag ställde frågan på Twitter. Fick ett par svar tillbaka.

Så man kan väl säga att det var den enda push jag behövde. Så nu är planen följande:

  1. Hitta ett lopp att anmäla sig till. Det får nog bli en halvmara, tror inte mina leder pallar längre. Någon gång i vår blir bra.
  2. Hitta en välgörenhet (inte så svårt, fortsätter nog på SSWC-temat).
  3. Lösa insamlingen på ett bra sätt.
  4. Träna och samla in pengar.

Det borde väl gå?

Tillägg: Sagt och gjort, är nu anmäld till Göteborgsvarvet den 18 maj 2013. Valde att inte anmäla mig som välgörenhetslöpare eftersom man då har ett väldigt begränsat urval organisationer att välja mellan. Återkommer med insamlingssida. Ouff.

Tillägg 2: Jag kunde inte hålla mig. Här är insamlingssidan på Barncancerfonden. Så nu ska jag bara börja träna också.