Kobe Bryants nya nummer

Kobe Bryant bestämde förra säsongen att hans nummer 8 inte var rolig längre, och bestämde sig för att byta till nummer 24. Ingen vet riktigt varför, men Randy Hill har några bra teorier.

Lakers superstar Kobe Bryant is upgrading his jersey number from 8 to 24. Some sharpies believe Kobe’s number change was intended to put him one up on Michael Jordan.

Others suggest Kobe is gunning to be three times the player he was last season.

A skeptic or two may point out that Bryant is doing nothing more than using his jersey number as a reminder of how many seconds he has before launching a shot.

More practical observers believe No. 8 already served that purpose.

NBA & NCAA på Canal+

Just nu ser det ut som om att Canal+ i Sverige kommer att sända NHL, MLB (Major League aseball) och NCAA College-basket. Att de ska sända basketen är riktigt gott, college-basketen kan vara riktigt sevärd, speciellt i mars, när NCAA-slutspelet drar igång med nationens 64 bästa lag.

Men, det verkar som om det inte är klart med NBA just nu, och det verkar ha att göra med att Canal+ har NASN som leverantör, och de håller fortfarande på att förhandla med NBA om sändningsrättigheter i Europa. Men får hoppas att det löser sig till hösten, jag tror första matchen är 3 november eller däromkring.

Det verkar även som om NASN kan komma att bli en helt egen kanal i Sverige, och det vore ju givetvis det bästa, med fler obskyra sporter, och betydligt fler repriser av matcherna.

Basketligans problem lösta?

Jag skrev tidigare om att Basketligan hade stora problem, framförallt ekonomiska sedan Obol Invest, ligans huvudsponsor drog sig ur. Nu verkar Obol bestämt sig för att det är dags att det händer något. De har nämligen köpt ligan i 15 år enligt bland annat Svd. Däremot så förnekar Basketbollförbundet och Basketligan att något är klart.

Vi får se hur det går, basketen för en liten anonym tillvaro i Sverige, det är dags att det sker förändringar.

Basketen är igång!

Äntligen! Igår var det första träningen för säsongen. Riktigt skönt att komma igång. Jag har inte studsat en boll sedan säsongen tog slut i början av maj. Enda bollkontakten har varit några korp-fotbollsmatcher.

Orken var väl rätt ok, men timingen var helt av. Tog knappt en retur, vilket är en av mina paradgrenar, skottet var svajigt och passningarna satt väl inte helt perfekt. Men det kommer nog, förhoppningsvis redan nästa vecka.

Basketligans problem, del 2

Nu har Baskeltigans huvudsponsor, Obol Invest hoppat av, eftersom de inte ville hålla på med någon välgörenhet. Eftersom Basketligan har en minimal mediabevakning har de investerade pengarna inte gett någonting tillbaka. Dags för Basketligan att rycka tag. Det är på tok för många gamla gubbar som har styrt och ställt i basket-Sverige de senaste 20 åren.

SR hade notisen.

Basketligans problem

Jag brukar maila Basketligan en gång om året med mina synpunkter, och har hittills aldrig fått ett svar, och har inte sett mycket till förändringar heller.

Här är årets mail:
1. Spelarna MÅSTE ha sina efternamn på linnena. Man bygger intresse genom spelarna, inte genom laget eller ligan. Det är spelarna som drar publiken. Är det bilder på TV eller i tidningen ska det synas vilka spelare det är. Dessutom så slipper man sitta med programmet i knät under hela matchen. Jämför med allsvenskan där lagen får uppsving så fort det kommer en stjärnspelare. Det kan tyckas vara kortsiktigt, men det framgår ju klart och tydligt att det är enda sättet. Vore grymt om varje lag kan bestämma två-tre spelare som ska användas i marknadsföringen, lite som Solna har gjort med Leslie Myrthil. Se också hur mycket publicitet Solna fick genom Derrick Tarver, trots att han kanske inte var så bra som många påstod.

2. På bröstet på linnet SKA lagets namn/logga vara den största loggan. Det ska synas vilket lag det är man kollar på. Tittar man på Sportnytt ska det framgå väldigt tydligt vilka två lag som spelar. Inte att det är två okända lag som sponsras av stora företag.

3. Det ska synas på golvet vilket lag som är hemmalag. Det här har blivit bättre, men är värt att jobba vidare på. Är det bilder på TV ska det genast synas att man spelar i tex Solna.

4. I lagets namn måste det framgå från vilken stad laget kommer i från. Det går inte att ha lag som endast har ett företagsnamn. När lagen dessutom byter namn hela tiden är det ju inte lätt för publiken att hänga med. Att Helsingborg får byta namn till Öresundskraft under pågående säsong är faktiskt riktigt konstigt.
Jag är ingen marknadsföringsexpert, men jag tycker det är ett klockrent exempel på hur man INTE bygger ett varumärke. Att det kommer nya lag lite då och då är väl en sak, men man måste ju åtminstone veta vart lagen kommer i från.

5. Det måste göras något åt den bedrövliga bevakningen från media. Det måste pushas mycket mer, det går inte att bara sitta och beklaga sig över att tv-sporten väljer att bevaka speedway, innebandy och handboll istället. Ju mer mediabevakning desto mer publik, men också, ju mer publik desto större mediabevakning.